Müzik Eğitimi Anabilim Dalı ve Diğer Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Etkili İletişim Becerileri ileDuygusal Zekâlarının İncelenmesi


Creative Commons License

Arslanhan E., Onuray Eğilmez H.

Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.22, sa.3, ss.908-933, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Araştırmada bazı değişkenlerin öğretmen adaylarının etkili iletişim becerileri ve duygusal zekâları üzerindeki olası etkisi incelenerek, müzik eğitimi anabilim dalı (ABD) öğrencileri ile diğer eğitim fakültesi öğrencilerinin duygusal zekâları ve iletişim becerileri arasındaki farkın ortaya konması amaçlanmıştır. Uygun örnekleme yöntemi ile belirlenen araştırma örneklemini Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 315 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu, Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği ve Etkili İletişim Becerileri Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizi t-testi, ANOVA testi ve Pearson korelasyon katsayıları kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, müzik eğitimi ABD öğrencilerinin cinsiyetleri ile duygusal zekâları arasında sadece ‘iyimserlik/ruh hâlinin düzenlenmesi’ alt boyutunda; etkili iletişim becerileri ile cinsiyetleri arasında egoyu geliştirici dil, ‘etkin/katılımlı dinleme’, ‘empati’ ve ‘ben dili’ alt boyutlarında kız öğrencilerin lehine anlamlı sonuca ulaşılmıştır. Müzik eğitimi ABD öğrencilerinin üniversitedeki müzik eğitimi alma yıllarına göre duygusal zekâlarında ve etkili iletişim becerilerinde bir fark tespit edilememiştir. Müzik eğitimi ABD ve diğer eğitim fakültesi öğrencileri arasında duygusal zekâ puanları açısından anlamlı bir fark görülmezken, etkili iletişim beceri puanları arasında ‘etkin/katılımlı dinleme’, ‘kendini tanıma/açma’ ve ‘empati’ alt boyutlarında müzik eğitimi ABD öğrencilerinin lehine anlamlı bir fark görülmüştür. Ayrıca etkili iletişim ve duygusal zekâ arasında anlamlı korelasyon olduğu tespit edilmiştir.