Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.22, sa.3, ss.908-933, 2022 (Hakemli Dergi)
Araştırmada bazı değişkenlerin öğretmen adaylarının etkili iletişim becerileri ve duygusal zekâları üzerindeki olası etkisi incelenerek, müzik
eğitimi anabilim dalı (ABD) öğrencileri ile diğer eğitim fakültesi öğrencilerinin duygusal zekâları ve iletişim becerileri arasındaki farkın ortaya
konması amaçlanmıştır. Uygun örnekleme yöntemi ile belirlenen araştırma örneklemini Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören
315 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu, Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği ve Etkili İletişim Becerileri Ölçeği ile
toplanmıştır. Verilerin analizi t-testi, ANOVA testi ve Pearson korelasyon katsayıları kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, müzik
eğitimi ABD öğrencilerinin cinsiyetleri ile duygusal zekâları arasında sadece ‘iyimserlik/ruh hâlinin düzenlenmesi’ alt boyutunda; etkili iletişim
becerileri ile cinsiyetleri arasında egoyu geliştirici dil, ‘etkin/katılımlı dinleme’, ‘empati’ ve ‘ben dili’ alt boyutlarında kız öğrencilerin lehine anlamlı
sonuca ulaşılmıştır. Müzik eğitimi ABD öğrencilerinin üniversitedeki müzik eğitimi alma yıllarına göre duygusal zekâlarında ve etkili iletişim
becerilerinde bir fark tespit edilememiştir. Müzik eğitimi ABD ve diğer eğitim fakültesi öğrencileri arasında duygusal zekâ puanları açısından anlamlı
bir fark görülmezken, etkili iletişim beceri puanları arasında ‘etkin/katılımlı dinleme’, ‘kendini tanıma/açma’ ve ‘empati’ alt boyutlarında müzik
eğitimi ABD öğrencilerinin lehine anlamlı bir fark görülmüştür. Ayrıca etkili iletişim ve duygusal zekâ arasında anlamlı korelasyon olduğu tespit
edilmiştir.