TOPLUMSAL DEĞİŞİMİN SANAT VE TASARIM ETKİLEŞİMİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ; AYVALIK RUM ORTODOKS KİLİSELERİ ÖRNEĞİ


Creative Commons License

Özkılavuz B.

II. ULUSLARARASI SELANİK SANAT VE TASARIM SEMPOZYUMU, Thessaloniki, Yunanistan, 1 - 02 Mart 2024, ss.14-28

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Thessaloniki
  • Basıldığı Ülke: Yunanistan
  • Sayfa Sayıları: ss.14-28
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kültür ve sanat bütünleşik bir şekilde birbirini tamamlayarak toplumun inanç ve yaşam şeklini yansıtmaktadır. Bir milletin tarih boyunca ürettiği sözlü, yazılı, maddi ve manevi değerlerin bütünü olan kültür, geçmiş yaşam birikimlerini yansıtan eserler aracılığıyla toplumla birlikte var olmaya devam etmektedir. Mimari ise, toplumun kültürel değerlerini sanat ve tasarımla bütünleştirip bilimsel yöntemlerle mekânlara dönüştürerek kültürün somut göstergelerini oluşturan bir disiplindir. Yüzyıllardır insan, toplum, mimarlık ve tasarım kavramları dönüşümsel bir şekilde birbirlerini etkilemeye devam etmektedirler. İnsanlığın varoluşundan günümüze toplumları şekillendiren inanç sistemlerinin ibadet gereksinimleriyle ortaya çıkan dini yapılar, toplum ve mimarlık arasındaki etkileşimin izlerini yansıtmaktadırlar. Dolayısıyla inanç sistemlerinin ifadesi olan semboller, imgeler ve mimari şemalar farklı dinlerde değişkenlik gösterirken, fiziksel ve mekânsal sınırların ötesinde art anlamlar ifade etmektedir. Sanat ve mimari tasarımın bütünleşmesiyle somutlaştırılan bu sembolik anlamların, zaman içerisinde farklı nedenlerle yer değiştiren toplumların değişen inanç sistemleriyle birlikte silindiği ya da dönüştürüldüğü görülmektedir. Bu çalışma kapsamında, çok kültürlü bir yapıya sahip olan Ege coğrafyasının önemli beldelerinden biri olan Ayvalık’taki ibadet yapılarının geçirdikleri dönüşüm süreci toplumsal değişim ile sanat ve tasarım etkileşimi bağlamında ele alınmaktadır. Mübadele nedeniyle farklı bir topluma ev sahipliği yapmaya başlayan Ayvalık’taki Rum Ortodoks Kilislerinin farklı bir inanç sistemine mensup ibadet yapıları olarak dönüştürülmesi ya da farklı işlevler yüklenerek kullanımlarına devam edilmesinin yapılar üzerindeki etkileri karşılaştırmalı analiz yöntemiyle tartışılmıştır. Ayvalık ve çevresinin tarihi, coğrafi ve demografik yapısındaki değişim sürecinin kısaca özetlenmesinin ardından seçilen Rum Ortodoks Kiliselerinin değişim ve dönüşüm süreçleri sistematik bir şekilde aktarılmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda, değişen sosyo-kültürel değerlerin ibadet yapılarının mimari ve sanatsal özellikleri üzerindeki etkileri tartışılmış ve yapılacak koruma, yaşatma çalışmalarına ışık tutacak öneriler geliştirilmiştir. 

Culture and art complete each other in an integrated way and reflect the beliefs and way of life of the society. Culture, which is the whole of oral, written, material and spiritual values produced by a nation throughout history, continues to exist together with the society through artefacts reflecting past life experiences. Architecture, on the other hand, is a discipline that integrates the cultural values of the society with art and design and transforms them into spaces with scientific methods and creates tangible indicators of culture. For centuries, the concepts of human, society, architecture and design continue to affect each other in a transformational way. Religious buildings, which have emerged with the worship requirements of belief systems that have shaped societies since the existence of humanity, reflect the traces of the interaction between society and architecture. Therefore, symbols, images and architectural schemes, which are the expression of belief systems, vary in different religions, while expressing extra meanings beyond physical and spatial boundaries. It is seen that these symbolic meanings, which are embodied by the integration of art and architectural design, have been erased or transformed with the changing belief systems of societies that have moved for different reasons over time. Within the scope of this study, the transformation process of the religious buildings in Ayvalık, one of the important towns of the Aegean geography, which has a multicultural structure, is discussed in the context of social change and the interaction of art and design. The effects of the transformation of the Greek Orthodox Churches in Ayvalık, which started to host a different community due to the exchange, as worship buildings belonging to a different belief system or their continued use by assuming different functions are discussed with a comparative analysis method. After briefly summarising the process of change in the historical, geographical and demographic structure of Ayvalık and its surroundings, the change and transformation processes of the selected Greek Orthodox Churches were systematically described. In line with the data obtained, the effects of changing socio-cultural values on the architectural and artistic features of the worship structures are discussed and suggestions are developed to shed light on the conservation and preservation works to be carried out.