Elektrikli Araçlar İçin Değişken Manyetik Alanlı Tekerlek İçi Elektrik Motoru Mimarisi ile Sürekli Değişken Güç Aktarma Organına Sahip Mimarinin Karşılaştırılması


Özel M. A., Yıldız A., Kopmaz O.

OTEKON 2020, Bursa, Türkiye, 6 - 07 Eylül 2021, ss.1-10

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Bursa
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-10
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma kapsamında, değişken manyetik alan DMA özelliğine sahip tekerlek içi elektrik motoru mimarisi ile sürekli değişken güç aktarma organına SDA (CVT) sahip araç şasesi içerisine konumlandırılan elektrik motoru mimarisinin WLTC sınıf 2 sürüş çevrimi ile enerji tüketim değerleri kıyaslanmıştır. Sürekli değişken güç aktarma organı, motorun çalışma noktalarını sahip olduğu yüksek verimli bölgelerde çalışacak şekilde kontrol ederek enerji tüketimini azaltmayı hedeflemektedir. Değişken manyetik alanlı elektrik motoru mimarisi ise, operasyonel çalışma noktalarını kontrol etmek yerine, motorun verim haritasını kontrol ederek talep edilen tork ve açısal hız değerinin yüksek verimli bölgede karşılanmasını sağlamaktadır. Matematik modelin çıktıları neticesinde DMA mimarisinin, SDA sisteminin 2. vites profiline göre yaklaşık %3 daha az  ve 1. vites profiline göre yaklaşık %1.6 daha fazla enerji tükettiği görülmüştür.  Bu çalışma, gelecekte yapılacak optimizasyon ve deneysel çalışmalara temel olacağı düşünülmektedir.