Etkinlik temelli sosyal bilgiler öğretim süreci, bilgi, beceri, değer ve kazanımlara göre hazırlanan etkinliklerin uygulandığı ve öğrencilerin aktif katılım sağladığı bir öğrenme sürecidir. Sosyal bilgiler dersinin en önemli amaçlarından olan etkin, üretken ve katılımcı vatandaş yetiştirmenin yollarından biri de etkinlik temelli öğretim sürecidir. Çünkü bu süreçte etkinlikler aracılığıyla öğrencilerin olumlu tutum ve davranışlar sergilemeleri desteklendiği ve aktif katılımcı bir öğrenme ortamı sunduğu için önemli olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı, etkinlik temelli sosyal bilgiler öğretim sürecinde, öğrencilerin sorumluluk değerinin öğretimine yönelik düşüncelerini ortaya çıkartmak ve derste yapılan gözlemlerden hareketle öğrencilere sorumluluk değerini kazandırmadaki etkilerini belirlemektir. Bu çalışma nitel araştırma yöntemine göre tasarlanmıştır. Ayrıca katılımcılardan ayrıntılı bilgi edinmek amacıyla veri çeşitlemesi kullanılmıştır. Araştırmanın temel veri toplama aracı yarı yapılandırılmış görüşme formu, görsel çalışma etkinliği (öğrenci ürünü), gözlem formu ve kişisel bilgi formundan oluşmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel ve içerik analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre sosyal bilgiler dersinde 5. Sınıf öğrencilerine yönelik hazırlanan sorumluluk değeri temelli etkinlik öğretim süreci, öğrencilerin sorumluluklarının geliştirilmesine, olumlu tutum ve davranışlar göstermelerine katkısı olmuştur. Öğrenciler derse katılma, derste verilen görevi yerine getirme, ders çalışma ve söz alarak konuşma gibi sorumluluklarını belirttiler.
The activity-based social studies teaching is a learning process which applies activities prepared according to knowledge, skills, values and achievements and makes students actively participate. One of the most important goals of the social studies course is the activity-based teaching process, which is one of the ways to raise effective, productive and participatory citizens. This research aimed to reveal students’ thoughts on teaching the value of responsibility in the activity-based social studies teaching process and to determine its effects on gaining the value of responsibility to students based on the observations made in the course. Furthermore, the research was structured in accordance with the qualitative research methodology. Moreover, the study used data diversification to obtain detailed participant information. The fundamental data collection instruments utilized in this research encompassed a semi-structured interview questionnaire, visual study activities involving student products, an observation form, and a personal information survey. Furthermore, descriptive and content analysis techniques were used to analyze the data. According to the research results, in the social studies course, the responsibility value-based activity teaching process prepared for 5th grade students contributed to developing students’ responsibilities and positive attitudes and behaviors. Students stated their responsibilities, such as participating in the lesson, fulfilling the task given in the lesson, studying, and speaking by taking the floor.