Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku Tarihi Dergisi, cilt.27, sa.2, ss.128-137, 2019 (Hakemli Dergi)
Amaç: Tek sağlık konsepti temelinde tıp ve veteriner fakülteleri 1. ve son sınıf öğrencilerinin zoonozlar
konusundaki farkındalık düzeylerinin karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesidir. Gereç ve Yöntemler:
Örneklemi, Bursa Uludağ Üniversitesi Tıp ve Veteriner Fakülteleri 1. ve son sınıf öğrencisi 1.004
kişi oluşturmaktadır (n=598). Katılım oranı %59,6’dır. Veri toplama aracı olarak kullanılan anket formunun
birinci bölümü cinsiyet, yaş, fakülteye girmeden önce en uzun süre yaşanılan yer, fakülte-sınıf
değişkenleriyle zoonoz hastalıklarla ilgili bilgiyi nereden edindikleri, ailede zoonoz hastalık geçirilme durumu
ve tek sağlık konseptinin tanımını yazmalarını içermektedir. İkinci bölümde, zoonozlar hakkındaki
bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla üçlü likert skalası kullanılarak hazırlanan 17 ölçüm maddesi
yer almaktadır. Analizde SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Bulgular: Zoonoz bilgisine sahip olduğunu
ifade edenlerin oranı %60,2’dir. Bilginin edinildiği yer olarak ilk sırada okul (%74,8) bulunmaktadır.
Pet besleme oranı %64,7 çiftlik hayvanıyla ilgilenme oranı %34,4’tür. Ailede zoonoz hastalık
geçirme durumu düşük olup (%4,5), en sık görülen hastalık bruselloz (%74)’dur. Tek sağlık konseptini
bildiğini ifade edenlerin oranı %14,2’dir. Bu oran veteriner öğrencilerinde (%98,8) yüksektir. Tek sağlık
tanımını yapanların tamamı veteriner fakültesi öğrencileridir. Tanımlamada en çok sağlık hizmeti
sunumunda hekim-veteriner iş birliğine (%48,7) değinilmiştir. On yedi ölçüm maddesinden veteriner fakültesi
öğrencilerinin tıp fakültesi öğrencilerinden ve her iki fakültede de son sınıf öğrencilerinin birinci
sınıf öğrencilerinden daha fazla puan aldıkları saptanmıştır. Sonuç: Zoonoz bilgisinin tıp öğrencilerinde
daha az olması, tek sağlık konseptine yabancı olduklarının görülmesi, toplumun sağlık gereksinimlerini
dikkate alan bütüncül hizmet anlayışını zayıflatmaktadır. Küresel düzeyde etkiye sahip olan zoonozlarla
mücadelede insan-hayvan-çevre sağlığı birlikte değerlendirilerek tıp ve veteriner hekimlerinin iş birliği
içinde çalışması, eğitimin interdisipliner olarak sunulması önemlidir.
Anah tar Ke li me ler: Tek sağlık; zoonoz hastalıklar; disiplinlerarası eğitim; küresel sağlık;
tıp eğitimi; veteriner hekimliği eğitimi