Etkinliklerle Astronomi Öğretimi, Sedat Karaçam, Editör, Palme Yayın Dağıtım, Ankara, ss.91-106, 2021
Bu bölüm ortaokul Fen Bilimleri öğretim programında 5. Sınıfta okutulan
“Ay’ın evreleri” ve 8. sınıfta okutulan “mevsimlerin nedenleri” kavramları
hakkında farklı yaş grubundaki katılımcılar ile yapılmış araştırmalar ve
sonuçlarını içermektedir. Öncelikle farklı yaş grubunda bulunan kişilerin bu
kavramlar hakkında neler bildikleri, doğru, eksik ya da yanlış bildikleri
kavramlar hakkında bilgi verilecek, daha sonra bu kavramların öğretimi için
öğretmenlerin sınıflarında kullanabilecekleri öğrenme istasyonlarından örnekler
yönerge detayları ile sunulacaktır.
Ortaokul 2018 Fen
Bilimleri öğretim programında “mevsimler” konusu 8. Sınıfta anlatılmaktadır. Bu
konu 8. Sınıf Fen Bilimleri Öğretim programında “Dünya ve Evren” konu alanına
ait “Mevsimler ve İklim” adlı 1. ünitede ele alınmaktadır. Bu ünitede
öğrencilerin; mevsimlerin oluşumunda Dünya'nın hareketlerinin, konumunun ve
birim yüzeye düşen ışığın etkisini kavramaları hedeflenmektedir (MEB, 2018). Bu
ünitenin 1. Konusu (F.8.1.1.) Mevsimlerin Oluşumudur. Bu konuda ele alınan
kavramlar: Dünya’nın dönme ekseni,
dolanma düzlemi, ısı enerjisi ve mevsimlerdir. Öğretmenler bu konu ile ilgili olarak yine Ay’ın
öğretim programında yer alan[T1] :
“F.8.1.1.1. Mevsimlerin oluşumuna yönelik tahminlerde bulunur” biçimindeki
kazanımı hedef alırlar. Öğrencileri bu kazanıma ulaştırabilmek için Fen
Bilimleri öğretmenleri: a. Dünya’nın dönme ekseni olduğuna değinir; b.
Dünya’nın dönme ekseni ile Güneş etrafındaki dolanma düzlemi arasındaki
ilişkiye değinirler ve c. Işığın birim yüzeye düşen enerji miktarının mevsimler
üzerindeki etkisine değinirler (MEB, 2018, s.47).
[T1]Aşağıdaki
önerinizle ilişkili olarak buraya da bu eklemeyi yaptım.