18. Ulusal Psikoloji Kongresi, Bursa, Türkiye, 9 - 12 Nisan 2014
Okul Öncesi Dönemdeki Sosyal Yeterlik: Sosyal Duygusal Becerilere İlişkin Bir Yapı Çalışması
Dr. Ahu Öztürk
Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü
F. Melike Sayıl
Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü
Anahtar Sözcükler: Sosyal Yeterlik, Sosyal Duygusal Beceriler, Okul Öncesi Dönem
Okul
öncesi dönemde yapılan çalışmalar incelendiğinde “sosyal yeterlik” kavramının
yerine genellikle; akran ilişkilerinde işlevsellikle ilgili değişkenlerin (örn.
popülerlik, akran kabulü) kullanıldığı görülmektedir (Dunn, 2004; Rose-Krasnor,
1997). Oysa ki, en temel düzeydeki becerilerin bir arada ve etkili biçimde
çalışması sonucunda, çocuğun sosyal ilişkilerinde daha başarılı olabileceği ve bu
yolla bireyle ilgili genel “sosyal yönden yeterli olma” yargısına ulaşılabileceği
ileri sürülmektedir (Rose-Krasnor, 1997; Rose-Krasnor ve Denham, 2009)
Bu
araştırma; Rose-Krasnor’un (1997) ileri sürdüğü beceri düzeyine özel gelişimsel
yapılanmanın sınanmasını amaçlamaktadır. Araştırmada 4-6 yaşları arasında 109
çocuk ile ilgili tarama, gözlem ve yarı-yapılandırılmış görevler yoluyla öğretmenler,
anneler ve çocuklardan veriler elde edilmiştir. Okul öncesi dönemde
sosyal-duygusal yeterlik becerilerinin eşgüdüm içinde işlev görüp görmediğine
dair önerme, faktör analiziyle sınanmaktadır.
Sosyal-duygusal
yeterlik için araştırma kapsamında seçilen becerilerin bir arada işlev görüp
görmediğini ya da hangilerinin bir arada işlev gördüğünü saptamak için,
araştırmada ölçülen 8 değişkene (duygu düzenleme, temel akademik beceriler,
iletişim becerileri, bağlanma güvenliği, duyguların nedenlerini anlama, zihin
kuramı becerileri, oyun bozma ve isteksizlik) ait puanlara açıklayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Bulgular,
sosyal-duygusal yeterlik becerilerinin örneklemde iki alt boyuta sahip bir yapı
sergilediğine ve araştırmada ölçülen becerilerin arasındaki ilişkilerin okul
öncesi dönemde eşgüdüm içinde çalışmaya başladığına işaret etmektedir.
Kaynaklar
Dunn, J. (2004). Children's
friendships: The beginnings of intimacy. Oxford: Blackwell.
Rose-Krasnor, L.
(1997). A nature of social competence: a theoretical review. Social
Development, 6(1) , 111-135.
Rose-Krasnor, L., ve
Denham, S. (2009). Social-emotional competence in early childhood. K. H. Rubin,
W. M. Bukowski, ve B. Laursen içinde, Handbook of peer interations,
relationships and groups (s. 162-179). New York, NY: Guilford Press.