Türkiye’de Kamu Sendikalarının Sosyal Medyada Paydaşlarıyla Etkileşimi: Twitter Örneği


Creative Commons License

Gürses F., Çelik I., Süveydas E.

XV. International Balkan and Near Eastern Congress Series on Economics, Business and Management, Plovdiv, Bulgaristan, 29 - 30 Mayıs 2021, ss.1475

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Plovdiv
  • Basıldığı Ülke: Bulgaristan
  • Sayfa Sayıları: ss.1475
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sendikalar özellikle demokratik ülkelerin vazgeçilmezi kabul edilen örgütlerdir. Öte yandan, uluslararası hukuk bağlamında da sendikal hakların temel bir insan hakkı olduğu (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, m.23/4) kabul edilmektedir. Sendikalar, ücret artış talebi, iş güvencesi, iş güvenliği, işçi sağlığı, emeklilik ve sosyal haklar gibi pek çok alanda çalışanların haklarının güvence altına alınması ve çalışma koşullarının iyileştirilmesi gibi işlevleri bulunan örgütlü yapılardır. O halde, gücünü örgütlü bir topluluk olmaya borçlu olan sendikaların, paydaşlarıyla olan etkileşiminin de kuvvetli olması, etkili bir sendikacılık için çok gerekli bir unsur olarak karşımıza çıkmaktadır. Öte yandan, bilişim teknolojilerinin, internetin ve özellikle de günümüzde sosyal medyanın tüm dünyada kişisel ve kurumsal düzeyde kullanımının yaygınlaşmasının her alanda olduğu gibi sendikacılık ve sendikal faaliyetler üzerinde de bir yansıması olduğu ifade edilebilir. Sosyal medya, etkileşimli web anlamına gelen web 2.0 olgusunun önemli bir boyutunu oluşturmaktadır ve bu niteliğiyle sendikalar açısından sendika-paydaş etkileşimi bağlamında ilave katkı sunma potansiyeli bulunmaktadır. Gelinen durumda sendikaların sosyal medya platformları üzerinden paydaşlarıyla olan etkileşiminin, araştırmaya değer bir konu halini aldığını ifade edebilmek mümkündür. Çalışmada Türkiye’de kamu sendikacılığı perspektifinden sosyal medyada sendika-paydaş etkileşimi araştırma konusu edilmiştir. Araştırmada sendikaların kendilerini ifade etme noktasında en uygun sosyal medya platformu olduğu düşünülen “Twitter” uygulaması, inceleme nesnesi kabul edilmiş ve ilgili literatürde yer alan bir ölçme aracı yardımıyla sendikaların paydaşlarıyla olan etkileşim düzeyinin belirlenebilmesi amaçlanmıştır. Söz konusu ölçme aracı popülerlik, bağlılık ve yayılma etkinliği gibi alt boyutları bulunan ve söz konusu alt boyutların toplamından hareketle de paydaşlarla olan etkileşim düzeyinin belirlendiği bir araçtır. Bu bağlamda, araştırma kapsamında Türkiye’de en çok üyeye sahip ilk üç kamu sendikası konfederasyonunun (KESK, Memur-Sen ve Türkiye Kamu-Sen) kurumsal Twitter hesapları ilgili ölçme aracı vasıtasıyla incelemeye tabi tutulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre sendika konfederasyonlarının paydaşlarıyla etkileşim ortalaması 5,46’dır. Analize dahil edilen sendika konfederasyonları içerisinde en yüksek etkileşim düzeyine sahip olan sendika 8,2 ile Memur-Sen iken; Memur-Sen’i sırasıyla 6,63 ile KESK ve 1,54 ile de Türkiye Kamu-Sen takip etmektedir. Bulgular göstermektedir ki, araştırmaya dahil edilen sendikaların paydaşlarıyla olan etkileşim düzeyleri oldukça düşüktür.