XV. International Balkan and Near Eastern Congress Series on Economics, Business and Management, Plovdiv, Bulgaria, 29 - 30 May 2021, pp.1475
Sendikalar özellikle demokratik ülkelerin vazgeçilmezi kabul edilen örgütlerdir. Öte yandan, uluslararası hukuk
bağlamında da sendikal hakların temel bir insan hakkı olduğu (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, m.23/4) kabul
edilmektedir. Sendikalar, ücret artış talebi, iş güvencesi, iş güvenliği, işçi sağlığı, emeklilik ve sosyal haklar gibi pek
çok alanda çalışanların haklarının güvence altına alınması ve çalışma koşullarının iyileştirilmesi gibi işlevleri bulunan
örgütlü yapılardır. O halde, gücünü örgütlü bir topluluk olmaya borçlu olan sendikaların, paydaşlarıyla olan
etkileşiminin de kuvvetli olması, etkili bir sendikacılık için çok gerekli bir unsur olarak karşımıza çıkmaktadır.
Öte yandan, bilişim teknolojilerinin, internetin ve özellikle de günümüzde sosyal medyanın tüm dünyada kişisel ve
kurumsal düzeyde kullanımının yaygınlaşmasının her alanda olduğu gibi sendikacılık ve sendikal faaliyetler üzerinde
de bir yansıması olduğu ifade edilebilir. Sosyal medya, etkileşimli web anlamına gelen web 2.0 olgusunun önemli bir
boyutunu oluşturmaktadır ve bu niteliğiyle sendikalar açısından sendika-paydaş etkileşimi bağlamında ilave katkı
sunma potansiyeli bulunmaktadır. Gelinen durumda sendikaların sosyal medya platformları üzerinden paydaşlarıyla
olan etkileşiminin, araştırmaya değer bir konu halini aldığını ifade edebilmek mümkündür.
Çalışmada Türkiye’de kamu sendikacılığı perspektifinden sosyal medyada sendika-paydaş etkileşimi araştırma
konusu edilmiştir. Araştırmada sendikaların kendilerini ifade etme noktasında en uygun sosyal medya platformu
olduğu düşünülen “Twitter” uygulaması, inceleme nesnesi kabul edilmiş ve ilgili literatürde yer alan bir ölçme aracı
yardımıyla sendikaların paydaşlarıyla olan etkileşim düzeyinin belirlenebilmesi amaçlanmıştır. Söz konusu ölçme
aracı popülerlik, bağlılık ve yayılma etkinliği gibi alt boyutları bulunan ve söz konusu alt boyutların toplamından
hareketle de paydaşlarla olan etkileşim düzeyinin belirlendiği bir araçtır.
Bu bağlamda, araştırma kapsamında Türkiye’de en çok üyeye sahip ilk üç kamu sendikası konfederasyonunun (KESK,
Memur-Sen ve Türkiye Kamu-Sen) kurumsal Twitter hesapları ilgili ölçme aracı vasıtasıyla incelemeye tabi
tutulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre sendika konfederasyonlarının paydaşlarıyla etkileşim ortalaması 5,46’dır.
Analize dahil edilen sendika konfederasyonları içerisinde en yüksek etkileşim düzeyine sahip olan sendika 8,2 ile
Memur-Sen iken; Memur-Sen’i sırasıyla 6,63 ile KESK ve 1,54 ile de Türkiye Kamu-Sen takip etmektedir. Bulgular
göstermektedir ki, araştırmaya dahil edilen sendikaların paydaşlarıyla olan etkileşim düzeyleri oldukça düşüktür.