2. Uluslararası Haliç Kongresi / 2ND International Halich Congress, İstanbul, Türkiye, 29 Ekim 2021, ss.31-36
ÖZET
Bu çalışma, pandemi döneminin önemli değişimlere neden olduğu dijitalleşen ortamda,
bireylerin çevrimiçi satın alma niyetlerini etkileyen unsurları saptamaktır. Bu bağlamda
Teknoloji kabul modelinden hareketle, ilk olarak algılanan fayda ve güvenilirliğin çevrimiçi
satın alma niyetine doğrudan etkisi değerlendirilmektedir. Ardından finansal tutumun da
modele dahil edilerek çoklu regresyon modeli ile birlikte irdelenmiştir. Finansal tutumun
çevrimiçi satın alma niyetine doğrudan etkisi önceki çalışmalardan farklı olarak modele
eklenmiştir. En nihayetinde bir bütün olarak koronavirüs hastalığına yakalanan ve henüz hiç
yakalanmayan katılımcılar ve pandeminin etkisinin genel değerlendirmesi frekans analizine
tabi tutulmuştur. Araştırma Marmara bölgesinde gerçekleşmiştir. Araştırmaya katılan denek
sayısı 231 olarak saptanmıştır. Araştırmada ilk olarak faktör analizi ile birbiriyle ilişkili
değişkenler tek faktör altında toplanmıştır. Her değişkene ait güvenilirlik analizi yapılmıştır.
Ardından SPSS paket programı ile çoklu doğrusal regresyon ve korelasyon analizi yapılmıştır.
Analiz sonuçlarına göre, Algılanan güvenilirlikteki bir birimlik değişim çevrimiçi satın alma
niyetinde %28,9’luk bir değişime neden olmaktadır. Yine algılanan faydada meydana gelen bir
birimlik değişim çevrimiçi satın alma niyeti üzerinde %59,5’lik değişim meydana
getirmektedir. Öte yandan finansal tutumlarda meydana gelen bir birimlik değişim çevrimiçi
satın alma niyetinde %8,8’lik bir değişim meydana getirmiştir. Son olarak çevrimiçi satın
almada pandemik etkinin çevrimiçi satın alma niyetindeki değişimlerde %18,4’lük etkiye
sahiptir. Bir bütün olarak anlamlı olan modelde algılanan güvenilirlik ve algılanan fayda,
finansal tutum ve pandemik etki değişkenleri çevrimiçi satın alma niyetindeki toplam
değişimlerin %59,1’ini (R2=0.591) açıklamaktadır. İstatistiksel olarak anlamlı olan bu modelde
yer alan değişkenler birlikte önemli düzeyde çevrimiçi satın alma niyetini arttırmaktadır. Ayrıca
değişkenler arasındaki korelasyonel ilişkilere bakıldığında, algılanan güvenilirlik (r=0.555,
p<0.05), algılanan fayda (r=0.688 p<0.05), finansal tutum (r=0.191, p<0.05) değişkenleri ile
çevrimiçi satın alma davranışı arasında anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki saptanmıştır.
Korelasyonlar hepsinde anlamlı olsa da önem sırasında göre en yüksek ilişki sıralaması,
algılanan faydanın ortanın üzerinde, güvenilirliğin orta düzeyde ve finansa tutumun ise düşük
düzeydedir. Çalışmanın diğer önemli noktası ise, katılımcıların %23.4’ü koronavirüs
hastalığına yakalanmışken, %76.6’sı yakalanmamıştır. Diğer taraftan pandemi döneminin
yaşam tarzına ve hayata etkisinin olup olmadığı sorusuna %7.2’si hiçbir şey değişmediğini,
%31.1’i çok az şey değiştiğini, %49.1’i oldukça fazla şey değiştiğini ve %12.6’sı her şeyin
değiştiğini ifade etmiştir.