Sınıf Öğretmeni Adaylarının Ekolojik Kimliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi


Güney E., Koşar B., Akıllı M.

22. Uluslararası Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (USOS-2024), Şanlıurfa, Türkiye, 12 Kasım 2024, ss.548-549, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Şanlıurfa
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.548-549
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ekoloji, doğayı ve çevreyi bilmenin yanı sıra canlıların çevre ile ilişkisinin belirlenmesinde de önemli rol oynamaktadır. Çevrenin korunabilmesi, insanların ihtiyaç duyduğu hava, su, gıda gibi kaynakların sürdürülebilir kullanımı için ekolojik anlayışa gereksinim vardır. Bu anlayışın yalnızca bilgi ve tutumla değil bireylerin kimlikleri ile güçlü bir bağ kurulduğunda kalıcı hale geldiğini araştırmalar göstermiştir. Kimlik, bireyin tüm özelliklerini kapsayan bir durumdur. İnsanlar kimlikleri aracılığıyla toplumsal düzene uyum sağlamaktadırlar. Yaşamın ilk anlarından itibaren çevreye duyarlı kimlik geliştiren bireylerin bu kimliği destekleyen ekolojik olarak sorumlu davranışları gösterebilme olasılıklarının daha yüksek olduğu belirtilmiştir. Ekolojik kimlik, bireylerin çevreye yönelik kendini nasıl algıladığı ve konumlandırdığı sorusuna cevap aramaktadır. Bu bağlamda bireylerin erken yaşlarda alacağı eğitimlerin ve bu eğitimi verecek olan eğitimcilerin niteliği önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenleri adaylarının ekolojik kimliklerin farklı değişkenler (cinsiyet, sınıf düzeyi,vb…) açısından incelenmesidir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemiyle gerçekleştirilecektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2024-2025 eğitim öğretim yılında Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan 208 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Veriler “Ekolojik Kimlik Ölçeği” ve “Kişisel Bilgiler Formu” aracılığı ile toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilecektir. Araştırma sonuçlarının, sınıf öğretmeni adaylarının ekolojik kimlik düzeylerini ortaya koyması ve bu konuda yapılacak çalışmalara yol gösterici olması beklenmektedir. 

Ecology plays an important role not only in understanding nature and the environment but also in determining the relationship between living organisms and their surroundings. The protection of the environment and the sustainable use of resources such as air, water, and food, which are essential for human needs, require an ecological perspective. Research has shown that this understanding becomes permanent when it is strongly linked not only to knowledge and attitudes but also to individuals' identities. Identity encompasses all the characteristics of an individual. People adapt to social order through their identities. It has been noted that individuals who develop an environmentally sensitive identity from the earliest moments of life are more likely to exhibit ecologically responsible behaviors that support this identity. Ecological identity seeks to answer the question of how individuals perceive and position themselves in relation to the environment. In this context, the quality of the education that individuals receive at an early age and the qualifications of the educators who will provide this education are of great importance. The purpose of this study is to examine the ecological identities of primary school teacher candidates in terms of different variables (gender, class level, etc.). The research will be conducted using the correlational survey method, one of the quantitative research methods. The study group consists of 208 primary school teacher candidates studying at the Faculty of Educational Sciences of Uludağ University in the 2024-2025 academic year. Data will be collected through the "Ecological Identity Scale" and the "Personal Information Form." The collected data will be analyzed using the SPSS software package. The results of the study are expected to reveal the ecological identity levels of primary school teacher candidates and provide guidance for future studies in this area.