4'th International Conference on Science, Mathematics, Entrepreneurship and Technology Education, Bursa, Türkiye, 18 - 20 Mayıs 2023, ss.251-252
Fizik dersi, yükseköğretim programlarının FeTeMM ile ilgili
bölümlerinin pek çoğunun öğretim programında yer almaktadır. Görme engelli öğrencilerin
fizik dersine adil bir şekilde erişebilmeleri için bazı düzenlemelerin
yapılması gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı görme engelli üniversite
öğrencilerinin üniversite programlarının birinci yarıyılında bulunan giriş
düzeyi fizik derslerindeki (temel fizik, genel fiziğe giriş, fizik vb.)
deneyimlerini incelemektir. Çalışma, nitel
araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılarak
gerçekleştirilmiştir. Araştırma bir devlet üniversitesinde öğrenim gören
4 görme engelli öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılardan biri Fen
Edebiyat Fakültesi'nde, biri Mühendislik Fakültesi'nde ve ikisi Ziraat
Fakültesi'nde öğrenim görmektedir. Araştırma verileri, araştırmacılar
tarafından hazırlanan ve dördü demografik, üçü çalışmanın amacına yönelik olan
toplam yedi sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır.
Elde edilen veriler içerik analizi
ile analiz edilmiştir. Görüşme sonuçlarına göre öğrencilerin hepsinin az
gören oldukları, eğitim-öğretim ortamlarında tahtayı göremedikleri ve ders sürecinde
teknoloji kullanarak dersi takip ettikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin sahip
olduğu hakları bilmesi ve pozitif çevre tutumu neticesinde fizik derslerinin
sunuluş şekli, sınavlarının ve ders materyallerinin erişilebilirliği konusunda
olumlu deneyimler yaşandığı tespit edilmiştir. Diğer taraftan öğrenciler olumsuz
deneyimleri doğrultusunda derslerin sunuluş biçimi, sınavlar ve ders materyalleri
ile ilgili çözüm önerilerinde bulunmuşlardır.
Physics course is included in the curriculum of
most of the departments of higher education programs related to STEM. Some accommodations
need to be made in order for visually impaired students to have fair access to
physics courses. The aim of this research is to investigate the experiences of
visually impaired university students in the introductory physics courses
(basic physics, introduction to general physics, physics, etc.) in the first
semester of university programs. The study was carried out using the
phenomenology (phenomenology) design, one of the qualitative research methods.
The research was carried out with 4 visually impaired students studying at a
state university. One of the participants is studying at the Faculty of Arts
and Sciences, one at the Faculty of Engineering and two at the Faculty of
Agriculture. The research data were collected with a semi-structured interview
form prepared by the researchers, consisting of seven questions, four of which
were demographic and three of which were for the purpose of the study. The
obtained data were analyzed by content analysis. According to the results of
the interviews, it was determined that all of the students were low vision,
they could not see the blackboard in the educational environment, and they
followed the lesson by using technology during the lesson. As a result of the
students' knowledge of their rights and positive environmental attitude, it has
been determined that there are positive experiences in the way the physics
lessons are presented, the accessibility of the exams and course materials. On
the other hand, in line with their negative experiences, the students suggested
solutions regarding the presentation of the courses, exams and course materials.