DİJİTAL DOĞANLARIN ULUSLARARASILAŞMASI: KAVRAMSAL BİR ÇERÇEVE


Creative Commons License

Aydemir M. F.

Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, cilt.26, sa.46, ss.18-37, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışma, ekonomilerin dijitalleşmesiyle birlikte gün geçtikçe adından daha çok söz ettiren dijital doğanları ele almaktadır. Dijital doğanlar, iş modelini en güncel web ve mobil teknolojilere ve daha fazla dijitalleşmeye dayandıran yeni bir firma türüdür. Bu çalışmanın amacı, dijital doğanların uluslararasılaşmasına odaklanarak literatüre katkı sağlamaktır. Yerel pazarlarda ortaya çıkan dijital doğanların dijitalleşmesi ile uluslararasılaşma süreci doğrudan ilişkilendirilemese de kullandıkları iş modeli uluslararasılaşma üzerinde etkili olmaktadır. Çalışma neticesinde dijital doğanların, dijital iş modellerine dayalı olarak geleneksel firmalara göre daha kolay, daha hızlı, daha az kaynakla, daha düşük maliyetle ve eş zamanlı olarak birçok ülke pazarında faaliyet gösterebilme potansiyelinin olduğu anlaşılmıştır. Dijital doğanların başarılı olması için uluslararası iş modellerinin temelinde kaliteli insan sermayesine sahip olması, niş pazarlara odaklanması, ilk olmanın avantajlarından yararlanması, güçlü kullanıcı tabanına sahip olması, ağ etkilerinden daha fazla yararlanması, sürdürülebilir yenilikçiliğe odaklanması, fikri mülkiyet haklarının korunduğu ve yüksek nüfuzlu yabancı pazarlara öncelik vermesi gerekmektedir.

This study focuses on digital borns, which are becoming more and more prominent with the digitalization of economies. Digital borns are a new type of firm that bases its business model on the latest web and mobile technologies and further digitalization. This study contributes to the literature by focusing on the internationalization of digital borns. The digitalization and internationalization process of digital borns emerging in local markets cannot be directly linked. However, the business models they use have an impact on internationalization. As a result of the study, it has been understood that digital borns have the potential to operate in many country markets more easily, faster, with fewer resources, lower costs and simultaneously than traditional firms based on digital business models. In order to be successful, digital borns need to prioritize foreign markets with high-quality human capital, focus on niche markets, take advantage of being first, have a strong user base, benefit more from network effects, focus on sustainable innovation, protect intellectual property rights, and prioritize high-powered foreign markets.