Fenomen Yapışkanlığı ve Öncülleri Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma


Creative Commons License

ÖZTÜRK O.

Business and Economics Research Journal, cilt.14, sa.1, ss.123-140, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

İnternet ve sosyal medya kullanımının insanların gündelik yaşamlarında neredeyse vazgeçilmez bir hale gelmesi Twitter, Instagram ve YouTube gibi çeşitli sosyal medya platformlarını kullanarak takipçileriyle etkileşime geçen ve sosyal medya fenomenleri olarak nitelendirilen bireylerin ön plana çıkmasına olanak sağlamıştır. Şarkıcı, film yıldızı, sporcu gibi geleneksel ünlülerin aksine takipçileriyle benzer sosyal statüye sahip bireyler olan sosyal medya fenomenlerinin takipçi ve hayran sayılarını arttırmaları, mevcut takipçi ve hayranlarını da ödeme yapan birer müşteri haline getirmeleri büyük oranda takipçilerinin yapışkanlığına bağlıdır. Bu çalışma; sosyal medya fenomenlerine olan yapışkanlığın öncülleri arasındaki ilişkileri belirlemek ve bu öncüllerin fenomen yapışkanlığı üzerindeki etkilerini ölçmeyi amaçlamıştır. Bu ilişkileri incelemek için 2158 kişiden anket yoluyla toplanan veriler PLS-SEM yapısal eşitlik modelleme tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre kimlik benzerliği, kimlik ayırt ediciliği ve kimlik prestijinin parasosyal ilişkiler ve istekli özdeşleşme üzerinde olumlu etkiye sahip olduğu, parasosyal ilişkiler ve istekli özdeşleşmenin de yapışkanlık değişkenini olumlu yönde etkilediği saptanmıştır.