Investigation of studies published in different countries on van Hiele geometric thinking levels


Çelik H. S., Yılmaz G. K.

Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi (Online), vol.8, no.1, pp.1-26, 2025 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

In this study, the aims of the studies on van Hiele geometric thinking levels in the international literature were examined and evaluated in depth in terms of methods, sample groups, data collection tools, results and recommendations. In this context, the data of 81 studies conducted between 1982 and 2022 on van Hiele geometric thinking levels were analyzed. These studies were accessed through Bursa Uludağ University library (EBSCOhost, ProQuest and ProQuest Dissertation and Theses databases) and Google Scholar. Each study included in the research was evaluated by content analysis method, and the data obtained were interpreted by frequency analysis and presented in tables. The research indicates that a significant portion of the studies focused on evaluating students' geometric thinking levels, identifying the effects of various learning environments on these levels, and examining the development of theory from different perspectives. In terms of methodology, case studies among qualitative studies and experimental methods among quantitative studies were used more than other approaches. When the samples of the studies were analyzed, mostly pre-service teachers and high school students were included in the sample, while preschool students were preferred in a few studies. Van Hiele Geometric Test and interviews were mostly preferred as data collection tools. The findings reveal that different learning environment designs have a significant effect on improving students' geometric thinking levels. Finally, it was suggested that geometry education should start from students' current geometric thinking levels and education should be designed in accordance with this level.
Bu çalışmada, uluslararası literatürde van Hiele geometrik düşünme düzeyleri üzerinde yapılan araştırmaların amaçları; yöntemleri, örneklem grupları, veri toplama araçları, sonuçlar ve öneriler açısından derinlemesine incelenmiş ve değerlendirilmiştir. Bu bağlamda, van Hiele geometrik düşünme düzeylerine yönelik 1982-2022 yılları arasında gerçekleştirilen 81 çalışmanın verileri analiz edilmiştir. İncelenen bu çalışmalara Bursa Uludağ Üniversitesi Kütüphanesi aracılığıyla (EBSCOhost, ProQuest ve ProQuest Dissertation and Theses veritabanlarından) ve Google Akademik üzerinden erişilmiştir. Araştırmaya dahil edilen her bir çalışma içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiş, elde edilen veriler frekans analiziyle yorumlanarak tablolar halinde sunulmuştur. Araştırmaların büyük bir bölümünde, öğrencilerin geometrik düşünme düzeylerinin değerlendirilmesi, çeşitli öğrenme ortamlarının bu düzeyler üzerindeki etkilerinin tespit edilmesi ve teorinin gelişiminin farklı açılardan incelendiği görülmektedir. Yöntem bakımından, niteliksel çalışmalar arasında vaka çalışmaları; niceliksel çalışmalar arasında ise deneysel yöntemler diğer yaklaşımlara göre daha fazla kullanılmıştır. Çalışmaların örneklemleri incelendiğinde, çoğunlukla öğretmen adayları ve lise öğrencileri örnekleme alınmış, az sayıda çalışmada ise okul öncesi öğrenciler tercih edilmiştir. Veri toplama araçları olarak ise çoğunlukla van Hiele Geometrik Testi ve mülakatlar tercih edilmiştir. Elde edilen bulgular, farklı öğrenme ortamı tasarımlarının öğrencilerin geometrik düşünme düzeylerini geliştirmede önemli bir etkiye sahip olduğunu ortaya koymaktadır. Son olarak, geometri eğitiminin öğrencilerin mevcut geometrik düşünme düzeylerinden başlaması ve eğitimin bu düzeye uygun şekilde tasarlanması gerektiği üzerine önerilerde bulunulmuştur.