19. Ulusal Anatomi Kongresi ve Uluslararası Akdeniz Anatomi Kongresi, Konya, Türkiye, 6 - 09 Eylül 2018, cilt.12, ss.140-141
Giriş: Ülkemizde insan kadavrası üzerine odaklı çalışmalar ve
eğitimler, modern tıp eğitimine yönelik yapılan atılımlardan önce uzun yıllar
boyunca yapılamamış ya da eksik kalmıştır. Modern Tıp Okulunun açılması (1827)
ile modern bir tıp eğitiminin temelleri atılmış olmakla birlikte anatomi
derslerinin kadavra ile yapılabilmesi ancak 1841 yılında kadavra izninin
alınmasından sonra başlayabilmiştir. Kadavra izni alınmasından sonra ise
kadavranın nasıl ve kimden temin edileceği sıkıntıları kendini göstermiştir. Günümüzde
de en önemli sorun kadavra bağışı ve teminidir. Bu durumda her alanda kendini
gösteren teknolojik gelişmeler tıp eğitiminde de birçok pencere açmış ve bu
imkânlardan faydalanan alanlardan biri de “anatomi” olmuştur. Bu bildiride;
tarihsel süreç içerisinde anatomi eğitiminde kadavranın önemi ve vazgeçilmezliğinden,
günümüzde var olan siber anatomi laboratuarlarına geçiş sürecinden ve bu laboratuvarların
ülkemizdeki örneklerinden biri olan Bursa Uludağ Üniversitesi’nde açılan siber
anatomi laboratuvarının eğitimdeki yerinden bahsedilecektir.
Yöntem: Bildirinin amacı doğrultusunda literatür
taraması yapılmış, anatominin tıp eğitimindeki yerinin tarihsel boyutu ile
birlikte günümüzdeki durumu incelenmiştir.
Bulgular: Ülkemizde "anatomi" eğitiminde modern
tıp okulu açılmadan önce basılı eserlerden, şekil ve maketlerden
faydalanılırken, modernleşme süreci ile birlikte ve kadavra izninden sonra
sınırlı da olsa kadavralar kullanılmaya başlanmıştır. Gelişen dünya ve
teknoloji ile birlikte, kadavra temininde karşılaşılan sıkıntılara bir çözüm ve
destek olabilmesi amacıyla plastinasyon, holografik görüntü teknikleri, sanal
gerçeklik, 3D yazıcılar gibi çeşitli donanımlar ve teknikler kullanılmıştır. Dijital
gelişimlerden faydalanan anatomi laboratuvarları bazı fakültelerde kurulmuş ve
eğitimde kullanılmaya başlanmıştır. Devlet üniversiteleri arasında ilk kez Bursa
Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde açılan “Siber Anatomi Laboratuvarı”
öncelikle seçmeli ders olarak eğitimde yerini almış, ayrıca 10-12 kişilik
öğrenci çalışma gruplarına açılmış ve eğitimde düzenli olarak kullanılmaya
başlanmıştır.
Sonuç: Eğitim görmekte
olan öğrencilerin yaş kuşaklarına da bağlı olarak sanal gerçeklik, üç boyutlu
görüntüler ve ekipmanlarının da yer aldığı donanımlarla eğitime farklı bir yönün
daha verilmekte olduğu görülmektedir. Ancak teknoloji ne kadar gelişmiş
olsa da öğrencilerin anatomi eğitimi kapsamında oluşan kadavra algıları üzerine
kurulan ölümünden sonra da insanın değerli bir varlık olduğu düşüncesinin gerçek
bir kadavra üzerinde daha iyi gelişeceği ve yerleşeceği unutulmamalıdır.
Objectives: The studies and trainings focused on cadavers in our country have not
been made or deficient for many years before the breakthroughs in modern
medicine education. With the opening of the Modern Medical School (1827), a
modern medical education has begun and the anatomy lessons have been able to
begin with the cadaver after the permission of cadaver dissections in 1841.
After the permission, there have been problems with how and from whom the
cadaver will be supplied. The most important problem today is also cadaver
donation and supply. In this case, the technological developments that show up
in each area have opened many windows in medical education and one of the fields
benefiting from these opportunities has been “anatomy”. In this paper the
importance and the indispensability of cadaver in the anatomy education in the
historical process, the process of transition to the tech-advanced anatomy
laboratories and the place of "Cyber Anatomy Laboratory", in Bursa
Uludağ University as one of the examples in our country, in medical education
will be mentioned.
Methods: In accordance with the purpose, a literature review was made and the
place of anatomy in medical education was examined along with the historical
process and its current state.
Results: In the "anatomy" education in our country, before the opening
of the modern medical school, printed works, figures and models were used, but
with the modernization process and limited after the cadaver leave, cadavers
started to be used. With various hardware and techniques such as plastination,
holographic imaging techniques, virtual reality, 3D printers were used in order
to provide a solution and support in cadaver supply with the developing world
and technology. In some faculties, anatomy laboratories using digital
enhancements have been established and started to be used in education. The
“Cyber Anatomy Laboratory” which was opened in the Faculty of Medicine of Bursa
Uludağ University for the first time among the state universities was first
begun as an elective course, opened to 10-12 students of study groups and used
in education regularly.
Conclusion: Depending on the age groups of the students who are studying, it seems that
education is also given a different direction with the hardware, including
virtual reality, three-dimensional images and equipments. However, it should
not be forgotten that even though the technology has developed, based on the
cadaveric perceptions formed within the anatomy education, thinking about human
being as a valuable asset after the death can be developed and learned on a
real cadaver.