ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.15, sa.1, ss.15-31, 2002 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada bilgisayar destekli Almanca öğretiminde yazılı anlatım
yetisinin geliştirilmesine yönelik uygulamalar ele alınmıştır. Gerek klasik
ortamda, gerekse bilgisayar ortamında olsun, amaca uygun bir dil
öğretiminin gerçekleşmesi için öğrenim sürecinde dilsel yetilerin tümünü
destekleyecek etkinliklere yer verilmesi gerekmektedir. Çalışmada farklı
türlerden 9 adet Almanca öğretim yazılımı, dilsel yetilerin desteklenmesine
yönelik sundukları etkinlikler ve materyal içeriğiyle incelenmiş ve yetilere
yönelik sunulan etkinlikler birbirleriyle kıyaslanmıştır. Yazılımlar dilbilgisi,
sözcük dağarcığı, okuma anlama, dinleme anlama, dikte gibi alanlara
konuşma ve yazmadan daha fazla yer vermektedirler. Bu çalışma konuşma
ve yazma yetilerine yönelik etkinliklerin konumunu tespit etmek, bu
etkinliklere daha az yer verilmesinin teknik ve didaktik nedenlerini
belirlemeyi hedeflemektedir.
In dieser Arbeit wird die Förderung der Schreibfähigkeit im computerunterstützten DaF-Unterricht behandelt. Für einen angemessenen Lernprozess sollen sowohl in der traditionellen Umgebung als auch in der Computerumgebung Aktivitäten zur Förderung von allen sprachlichen Fertigkeiten angeboten werden. In dieser Arbeit wird 9 Deutschlernsoftware verschiedener Typen nach ihren Aktivitäten zur Förderung sprachlicher Fertigkeiten analysiert, und die Aktivitäten werden qualitativ und quantitativ verglichen. Die Untersuchung ergab, dass das Schreiben und Sprechen im Vergleich zu den anderen Fertigkeiten wie Grammatik, Wortschatz, Leseverstehen, Hörverstehen Diktat u.a. weniger gefördert werden. In dieser Arbeit wird schließlich erzielt, den Stand des Sprechens und besonders Schreibens zu festlegen und die didaktischen und technischen Gründe herauszufinden, warum diese Fähigkeiten weniger als andere gefördert werden.
Schlüsselwörter: CALL, DaF, Schreiben, Schreibfertigkeit,
Computer