Availability of traditional Turkish art music maqam and scales in violin training in music education departments


Eğilmez Ö.

Other, pp.1-128, 2022

  • Publication Type: Other Publication / Other
  • Publication Date: 2022
  • Page Numbers: pp.1-128
  • Bursa Uludag University Affiliated: Yes

Abstract

Araştırmada müzik eğitimi anabilim dallarında keman eğitimi sürecinde geleneksel Türk sanat müziği makam ve dizilerinin kullanım durumunun tespit edilmesi, araştırmacı tarafından belirlenen makamlara ait eserlerin keman eğitiminde geleneksel Türk sanat müziği üslubu çalım biçimiyle uygulanması ve söz konusu uygulamanın öğrencilerin çalım performanslarına etkisinin ortaya konması amaçlanmıştır. Bu genel amaçla müzik eğitimi anabilim dallarındaki keman eğitimi sürecinde geleneksel Türk sanat müziği makam ve dizilerinin kullanım durumu ortaya konularak, araştırmacı tarafından müzik eğitimi anabilim dalları keman eğitiminde geleneksel Türk sanat müziği makamlarını içeren materyallerin kullanımına yönelik bir eğitim programı oluşturulmuştur. Söz konusu eğitim programında keman alan yazınını zenginleştireceğine inanılan geleneksel Türk sanat müziği eserleri keman eğitiminde kullanılabilecek biçimde düzenlenmiştir. Öngörülen eğitim programına göre yürütülecek keman dersleri aracılığı ile keman öğrencilerinin geleneksel Türk sanat müziği makamlarına ait dizi ve eserleri makamın gerektirdiği geleneksel biçimiyle tanıyıp seslendirebilmelerine olanak sağlanmıştır. Söz konusu uygulamanın öğrencilerin çalım performanslarına etkisinin ortaya konması amacıyla karma yöntem kullanılmış ve araştırmanın desenlemesinde sıralı açıklayıcı desen kullanılmıştır. Çalışma grubu öğrencilerinin makamsal eserleri seslendirmedeki performans durumlarını tespit etmek amacıyla ise yarı deneysel desen içerisinde yer alan araştırma yöntemlerinden 'tek grup ön test ve son test deney deseni' kullanılmıştır. Araştırmanın betimsel boyutunu belirlemek için müzik öğretmenliği programlarında yürütülen keman derslerinde geleneksel Türk sanat müziği makamlarının kullanım durumunu ortaya koymak üzere 2020-2021 öğretim yılında üniversitelerin eğitim fakültesi müzik eğitimi anabilim dallarında 13 üniversitede görev yapan 17 keman dersi öğretim elemanının görüşlerine başvurulmuştur. Araştırmanın deneysel boyutundaki çalışma grubu ise 2020-2021 bahar yarıyılında Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında 2., 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 8 öğrenciden oluşturulmuştur. Covid-19 pandemisi nedeniyle eğitim süreci çevrimiçi olarak 'google meet' üzerinden 10 hafta süreyle haftada 1 ders saati olarak gerçekleştirilmiştir. Hicaz, hüseyni ve rast makamlarına yönelik verilen eğitim sonucunda tüm ölçüt becerilerin son test puanlarının, ön test puanlarına göre anlamlı olarak yüksek olduğu görülmüştür.