Okul Öncesi Dönem Çocuğu Olan Kadınların Bireysel Değerlerinin İncelenmesi


Türen Ş., Taner Derman M.

“TÜRK DÜNYASINDA KADIN OLMAK” ULUSLARARASI KADIN ÇALIŞMALARI KONGRESİ, Bursa, Turkey, 5 - 06 December 2022, pp.25-26

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Bursa
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.25-26
  • Bursa Uludag University Affiliated: Yes

Abstract

Değerler, insanları diğer canlı türlerinden ayıran temel özellikleri içinde barından; bireylerin davranışlarını şekillendiren inançlarının bütünüdür. Bireyleri ya da toplumları tanımlamak, zaman içerisindeki değişimlerini takip etmek, tutum ve davranışların arkasındaki temel güdüleri açıklamak için değerler kullanılmaktadır. Bireyler her değere aynı derecede önem vermemektedir. Bireyler önceliklerine göre değerlere önem vererek değerleri önem sırasına koymakta ve böylece kendi bireysel değerlerini oluşturmaktadır. Bireylerin değerlerinin incelenmesi hem sahip oldukları tutum ve davranışlarının anlaşılmasına hem de gelecekte nasıl davranışlar sergileyebileceklerinin öngörülmesine imkân tanımaktadır. Okul öncesi dönem ise bireylerin yaşamlarında birçok olgunun temelinin atıldığı bir zaman dilimidir. Bu yıllarda kazanılan davranışların önemli bir kısmı, yetişkin bir birey olunduğunda alışkanlık, tutum, inanç ve değer kalıplarını biçimlendirmektedir. Her bireyin yaşamına rehberlik eden değerleri bulunmaktadır ve çocuklar ilk sosyal çevrelerini oluşturan ebeveynlerinin benimsediği; yaşamlarına ve davranışlarına rehberlik eden değerlerini gözlemlemekte, bu değerlerle yetiştirilmeye çalışılmaktadır. Değerler, bireylerin yaşamlarına yön vermesinin yanında dünya görüşlerinin belirlenmesi ve davranışların şekillenmesi açısından da önemli görülmektedir. Ayrıca değerlerin incelenmesi bireylerin ve kültürlerin anlaşılmasında temel öneme sahiptir. Değerlerin bu önemli yapısı göz önüne alınarak yürütülen bu araştırmada okul öncesi dönem çocuğu olan kadınların bireysel değerlerinin çeşitli değişkenler açısından değişiklik gösterip göstermediğini belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda okul öncesi dönem çocuğu olan kadınların bireysel değerlerinin, yaş, eğitim düzeyi, çalışma durumu, algılanan sosyoekonomik düzey, aile birliği ve çocuklarının cinsiyeti değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Örneklemini 2020-2021 eğitim öğretim yılı İstanbul ili Tuzla ve Pendik ilçelerinde okul öncesi eğitimi alan 384 çocuğun annesinin oluşturduğu araştırmada, veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu” ve “Bireysel Değerler Envanteri” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; kadınların yaş değişkeninin bireysel değerlerin “disiplin ve sorumluluk” alt boyutunda, eğitim düzeylerinin “disiplin ve sorumluluk” ile “paylaşım ve saygı” alt boyutunda, çalışma durumlarının “disiplin ve sorumluluk” alt boyutunda; aile birliğinin “saygı ve doğruluk” alt boyutunda, algılanan sosyoekonomik düzeyin ise “paylaşım ve saygı” alt boyutunda anlamlı farklılıklara neden olduğu belirlenmiştir. Ayrıca kadınların bireysel değerlerinin çocuklarının cinsiyetine göre değişmediği görülmüştür. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular literatür ışığında tartışılarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Kadın değerleri, bireysel değerler, okul öncesi çocukları