Öğretmen Eğitimi Lisans Programlarında Yetişkin Eğitimi Konusunda Öğreticilerin Görüşleri


Eldeleklioğlu Onuk D., Çardak D. S.

X.Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, Ankara, Türkiye, 26 - 28 Ekim 2022, ss.36-50

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.36-50
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yetişkin eğitimi en genel tanımıyla; yetişkinlerin öğrenme süreci olarak açıklanmakla birlikte yetişkinlerin yeni bilgiler, anlayışlar, beceriler, tutumlar, ilgi alanları veya değerler edindikleri etkinliklerdir (Knowles, 1980). Öğretmen adayları mezuniyet sonrası Halk Eğitim Merkezleri, üniversiteler, özel kurslar, yetişkin eğitimi düzenleyen çeşitli kurslarda (belediye, iş yerleri vb.) öğretmenlik/eğitmenlik yapmaktadırlar. Öğretmen eğitimi lisans programlarında yetişkin eğitimi konusuna yer verilmesi durumunun belirlenmesi önemli bir gerekliliktir. Bu nedenle, iki eğitim fakültesinde görev yapan öğreticilerin öğretmen eğitimi lisans programlarında yetişkin eğitimi konusuna ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amacıyla görüşleri alınmıştır. Çalışmanın katılımcıları, Anadolu Üniversitesi ve Bursa Uludağ Üniversitesi eğitim fakültelerinde görev yapan ve çalışmaya gönüllü olarak katılan öğretim elemanlarıdır.

Elektronik anket ile toplanan verilerden, nicel verinin analizinde yüzde ve frekans rapor edilmiş, evet/hayır sorularında ilave açıklamalar doğrudan alıntılarla desteklenerek sunulmuş, açık uçlu sorudan toplanan nitel verinin analizinde ise tematik analiz yapılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre, öğreticilerin görüşleri, iki fakültede de yetişkin eğitimi konusunda öğretmen adaylarına yönelik düzenlenen etkinliklerin ve öğreticilerin konu ile ilgili bilgilerinin ve çalışmalarının sınırlı olduğunu göstermiştir.

Anahtar Kelimeler: Andragoji, Gereksinim belirleme, Mesleki gelişim, Öğretmen eğitimi

Adult education, in its most general definition, is defined as the learning process of adults, and it is a series of organizational activities in which adults acquire new knowledge, understandings, skills, attitudes, interests, or values (Knowles, 1980). Prospective teachers work as teachers/trainers in Public Education Centres, universities, private courses, and various courses that organize adult education (municipalities, workplaces, etc.) after graduation. It is an important necessity to determine the inclusion of adult education in teacher education undergraduate programs. Therefore, the opinions of the instructors working in two education faculties were taken to determine their views on the subject of adult education in teacher

education undergraduate programs. The participants of the study were lecturers working at Anadolu University and Bursa Uludağ University faculties of education and participated in the study voluntarily. Percentage and frequency were reported in the analysis of quantitative data from the data collected by the electronic questionnaire, additional explanations were presented with direct quotations in yes/no questions, and thematic analysis was performed in the analysis of the qualitative data collected via the open-ended question. According to the results of the study, the opinions of the instructors showed that the activities organized for pre-service teachers on adult education in both faculties and the knowledge and studies of the instructors on the subject were limited.

Keywords: Andragogy, Needs analysis, Professional development, Teacher education