Uluslararası Malzeme Mühendisliği ve İleri İmalat Teknolojileri Kongresi (IMEAMTC'22), İstanbul, Türkiye, 15 Eylül 2022, ss.1-8
Taşıt kullanıcıları tarafından taşıtlardan
beklenen birçok teknolojik yeniliklerin ve performans kriterlerinin yanında,
yüksek olması beklenen en önemli kriterlerden biri de konfordur. Motor
titreşimleri ve yol düzgünsüzlükleri gibi birçok etken konforu etkileyen
titreşimlere sebebiyet vermektedir. Sürekli elyaf takviyeli termoplastik
kompozit malzemeler, otomotiv başta olmak üzere her tür taşıt üreticisi
firmanın titreşim sönümleme özellikleri açısından ilgisini çekmektedir. Taşıt
üreticisi firmaların sektörde sıklıkla kullandıkları kompozit malzemelerdeki gibi
yüksek özgül mukavemet ve yüksek özgül rijitlik göstermeleri dışında,
termoplastik matris malzemelerinin viskoelastik ve viskoplastik özelliklerinin
bir sonucu olarak titreşim sönümleme açısından davranışlarını tespit etmek
önemlidir. Bu çalışma kapsamında termoplastik kompozit yapıların titreşim
sönümleme davranışları ve tabi frekansları deneysel ve Sonlu Elemanlar Analiz
yöntemi ile incelenmiştir. Titreşim sönümleme davranışlarının incelenmesi için bir
çelik kiriş numune ve hacimce %45 sürekli cam elyaf takviyeli polipropilen
kompozit malzemeden üretilen 10 katmanlı ve [0°/0°/90°/45°/-45°]s katman
yapısına sahip bir kiriş numune kullanılarak karşılaştırmalı incelenmiştir. Bir
ucu ankastre mesnetli diğer ucu serbest kiriş numunelere darbe çekici yöntemi
ile modal testler gerçekleştirilmiştir. Yapılan testler sonucunda kiriş
numunelerin ilk 3 modda doğal frekansı incelenmiştir. Sonlu elemanlar analizleri
ile elde edilen veriler test verileri ile karşılaştırılmıştır. Darbe çekici
yöntemi ile gerçekleştirilen modal testlerden elde edilen veriler üzerinden
çelik ve kompozit kiriş numunelerin dinamik sönüm oranları hesaplanmıştır.
Yapılan hesaplamalar sonucunda çelik kirişin dinamik sönüm oranı 0,012 olarak,
kompozit kirişin dinamik sönüm oranı ise 0,02068 olarak bulunmuştur.