Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, cilt.20, sa.3, ss.552-586, 2024 (Hakemli Dergi)
Yapay zekâ ve robot teknolojilerindeki ilerlemeler sonucunda ortaya çıkan ve evlerde yaygın olarak kullanılan akıllı robot süpürgeler, kullanıcıların ilgisini çekmektedir. Fakat, bu teknolojilere yönelik tüketici yaklaşımlarını inceleyen nicel araştırmalar literatürde sınırlıdır. Bu çalışma, akıllı robot süpürgelerin tüketiciler tarafından kabul edilip edilmediğini ve bu teknolojinin hangi yönlerinin tüketicilerin ilgisini çektiğini nicel yöntemlerle belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma verileri, çevrim içi anket yöntemi ve kolayda örnekleme yoluyla toplanmış, analizlerde Smart PLS paket programı ve yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, algılanan eğlence, algılanan fayda ve algılanan temizliğin, kullanmaya yönelik tutumu anlamlı ve pozitif bir şekilde etkilediğini, kullanmaya yönelik tutumun ise gelecekte kullanma niyetini anlamlı ve pozitif yönde etkilediğini göstermektedir. Bununla birlikte, algılanan kullanım kolaylığının kullanmaya yönelik tutum üzerinde anlamlı bir etkisi bulunamamıştır. Ayrıca çoklu grup analizleri, algılanan eğlence, fayda ve temizliğin kullanmaya yönelik tutum üzerindeki etkilerinde cinsiyet ve medeni durum değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar olduğunu ortaya koymuştur. Araştırma sonuçları, akıllı robot süpürgeleri piyasaya süren işletmelerin, tüketicilerin algıladığı eğlence, fayda ve temizlik boyutlarına daha fazla önem vermeleri gerektiğini ve cinsiyet ile medeni durum farklılıklarının tüketici algılarında değişikliklere yol açtığını göstermektedir.
Smart robot vacuum cleaners, which have emerged due to advances in artificial intelligence and robot technologies and are widely used in homes, attract users’ attention. However, the literature has limited quantitative research examining consumer attitudes towards these technologies. This study aims to determine whether consumers accept smart robot vacuum cleaners and which aspects of this technology are of interest to consumers through quantitative methods. The research data were collected through an online survey method and convenience sampling, and the Smart PLS package program and structural equation modelling were used in the analysis. The study results show that perceived enjoyment, usefulness, and cleanliness significantly and positively affect attitudes towards use, and attitudes towards use significantly and positively affect future intention to use. However, perceived ease of use did not significantly affect attitude towards use. In addition, multiple group analyses revealed significant differences in the effects of perceived fun, utility and cleanliness on attitude towards use according to gender and marital status variables. The research results show that businesses that launch smart robot vacuum cleaners should pay more attention to the dimensions of entertainment, utility and cleanliness perceived by consumers and that gender and marital status differences lead to changes in consumer perceptions.