DİJİTAL FİNANSAL OKURYAZARLIK VE FİNANSAL TEKNOLOJİLERİN İLİŞKİSİNDE ROL ALAN FAKTÖRLER: YABANCI TURİSTLER ÜZERİNDE BİR UYGULAMA


Creative Commons License

AHMETOĞULLARI K.

EKEV AKADEMİ DERGİSİ, sa.99, ss.211-233, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: Sayı: 99
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.17753/sosekev.1487134
  • Dergi Adı: EKEV AKADEMİ DERGİSİ
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.211-233
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın ana amacı dijital finansal okuryazarlık ile finansal teknolojiler arasındaki nedensel ilişkiyi incelemektir. Ayrıca bu ilişkide sosyal medya kullanımı ve yaş gibi kategorik değişkenlerin düzenleyici rolünü irdelemek ile dijital finansal okuryazarlık ve finansal teknolojilerin sosyo-demografik değişkenler ve finansal okuryazarlık sertifikası sahipliği, finansal işlemlerde akıllı telefon kullanımı ve katılımcıların dillerine göre nasıl değiştiğini gözlemlemektir. Araştırma nicel desenli birincil anket verilerini yüz yüze toplayarak değişkenler arasındaki ilişkiyi inceleyen ilişkisel tarama modelini kullanmaktadır. Veriler Türkiye’nin en çok ziyaret edilen yerlerinden biri olan Antalya’ya gelen yabancı turistleri hedef almaktadır. Bölgeyi en çok ziyaret eden ilk üç ülke mensuplarının dilleri dikkate alınarak katılımcılar için İngilizce, Rusça ve Lehçe olmak üzere üç dilde anket uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS ve AMOS paket programlarından yararlanılmıştır. Araştırmada 292 katılımcı üzerinden sürekli değişkenlere ait ölçek ve ölçüm geçerliliği ve güvenilirliğini sağlamak için ölçüm modeline dayalı DFA kullanılmıştır. Ardından uyum iyiliği sağlanan ve geçerlilik testi onaylanan modele ait örtük değişkenler arasındaki nedensel ilişkiyi veren yapısal eşitlik modeli oluşturulmaktadır. Model uyumu sağlanmış ve dijital finansal okuryazarlığın finansal teknoloji deneyimini artıracağı sonucuna ek olarak bu ilişkide sosyal medya kullanımı ve yaşın düzenleyici rolü saptanmıştır. Ayrıca çalışmada sosyo-demografik değişkenlere göre dijital finansal okuryazarlık ve finansal teknoloji deneyiminin nasıl değiştiğini irdelemek için t-testleri ve ANOVA analizi yapılmıştır. Sonuç olarak dijital finansal okuryazarlığın finansal teknoloji deneyimini anlamlı şekilde artırdığı, sosyal medya kullananlarda bu ilişki anlamlı ve daha yüksek olduğu, 36-45 yaş aralığında bu ilişki anlamlı değilken, diğer yaş aralıklarında anlamlı şekilde değiştiği ortaya konmaktadır. Ayrıca yaş aralıkları içerisinde bu ilişkiyi en fazla etkileyen 55 ve üstü yaş aralığındakiler olduğu saptanmıştır. Öte yandan İngilizce konuşanların Rusça konuşanlara göre daha yüksek dijital finansal okuryazarlık ve finansal teknoloji deneyimine sahip oldukları gözlenmektedir. Son olarak finansal okuryazarlık sertifikası olanların olmayanlara göre daha yüksek dijital finansal okuryazarlığa ve finansal teknoloji deneyimine sahip olduğu anlaşılmaktadır.
The primary aim of this study is to examine the causal relationship between digital financial literacy and financial technologies. Additionally, it explores the moderating role of categorical variables such as social media use and age in this relationship. The study also investigates how digital financial literacy and financial technologies vary based on socio-demographic variables, ownership of financial literacy certificates, smartphone use in financial transactions, and the languages spoken by the participants. The research utilizes a quantitative relational survey design, collecting primary survey data through face-to-face interactions. The data targets foreign tourists visiting Antalya, one of Turkey's most popular destinations. Surveys were conducted in English, Russian, and Polish, considering the languages of tourists from the top three visiting countries. Data analysis was performed using SPSS and AMOS software packages. To ensure the validity and reliability of the scales and continuous variables, a Confirmatory Factor Analysis (CFA) based on the measurement model was employed on a sample of 292 participants. Subsequently, a Structural Equation Model (SEM) was created to examine the causal relationships between latent variables in the validated model. The model's fit was achieved, and it was concluded that digital financial literacy significantly enhances financial technology experience, with social media use and age acting as significant moderators in this relationship. Additionally, t-tests and ANOVA analyses were conducted to explore how digital financial literacy and financial technology experience vary according to socio- demographic variables. The results indicate that digital financial literacy significantly increases financial technology experience, particularly among social media users. The relationship is not significant in the 36-45 age group, while it varies significantly in other age ranges, with those aged 55 and above being the most affected. Moreover, English speakers demonstrated higher digital financial literacy and financial technology experience compared to Russian speakers. Finally, individuals with financial literacy certificates exhibited higher levels of digital financial literacy and financial technology experience compared to those without such certificates.