Elektrikli Araçların Karbon Emisyonuna Etkileri – Türkiye Örneği


Helva A., Esen F.

8. Uluslararası Tarım, Çevre ve Sağlık Kongresi, Aydın, Türkiye, 22 - 24 Mayıs 2025, cilt.1, ss.319-328, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Aydın
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.319-328
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Küresel ısınma ve iklim değişikliğiyle mücadelede ulaşım sektörünün ülkelerin emisyon azaltım hedefleri doğrultusunda dönüştürülmesi kritik bir öneme sahiptir. Türkiye, Paris Anlaşması kapsamında 2030 yılına kadar karbon emisyonlarında %41 oranında azalma taahhüdünde bulunmuş ve bu kapsamda karayolu taşımacılığında elektrikli araçların kullanımını teşvik etmeye başlamıştır. Ancak, elektrikli araçların üretim sürecinde özellikle batarya üretiminde ortaya çıkan yüksek karbon emisyonları, bu araçların çevresel etkisini tartışmalı hale getirmektedir. Yine de kullanım aşamasında fosil yakıtlı araçlara göre emisyon oluşturmadığı kabul görmüştür. Bu çalışmada, Türkiye’de trafiğe kayıtlı araç sayısı, enerji tüketimi ve 2030 yılına kadar elektrikli araçların karbon emisyonundaki potansiyel azaltıcı etkisi hesaplanmıştır. Sonuçlar, üretim kaynaklı dezavantajlara rağmen elektrikli araçlar Türkiye’de elektrik üretimi sırasında oluşan karbon emisyonu değerleriyle birlikte 9 yıllık bir amorti süresi oluşturmaktadır. Elektrikli araçların üretim ve kullanım anında tamamen temiz enerji ile desteklenmesi durumunda 2,9 yıl gibi bir karbon emisyonu amorti süresi potansiyeline sahiptir.