8. Uluslararası Tarım, Çevre ve Sağlık Kongresi, Aydın, Türkiye, 22 - 24 Mayıs 2025, cilt.1, ss.319-328, (Tam Metin Bildiri)
Küresel
ısınma ve iklim değişikliğiyle mücadelede ulaşım sektörünün ülkelerin emisyon
azaltım hedefleri doğrultusunda dönüştürülmesi kritik bir öneme sahiptir.
Türkiye, Paris Anlaşması kapsamında 2030 yılına kadar karbon emisyonlarında %41
oranında azalma taahhüdünde bulunmuş ve bu kapsamda karayolu taşımacılığında
elektrikli araçların kullanımını teşvik etmeye başlamıştır. Ancak, elektrikli
araçların üretim sürecinde özellikle batarya üretiminde ortaya çıkan yüksek
karbon emisyonları, bu araçların çevresel etkisini tartışmalı hale
getirmektedir. Yine de kullanım aşamasında fosil yakıtlı araçlara göre emisyon
oluşturmadığı kabul görmüştür. Bu çalışmada, Türkiye’de trafiğe kayıtlı araç
sayısı, enerji tüketimi ve 2030 yılına kadar elektrikli araçların karbon
emisyonundaki potansiyel azaltıcı etkisi hesaplanmıştır. Sonuçlar, üretim
kaynaklı dezavantajlara rağmen elektrikli araçlar Türkiye’de elektrik üretimi
sırasında oluşan karbon emisyonu değerleriyle birlikte 9 yıllık bir amorti
süresi oluşturmaktadır. Elektrikli araçların üretim ve kullanım anında tamamen
temiz enerji ile desteklenmesi durumunda 2,9 yıl gibi bir karbon emisyonu
amorti süresi potansiyeline sahiptir.