The purpose of this study is to examine the changes in the self-efficacy perception levels of pre-service mathematics teachers who take the logical reasoning course. The study was conducted with 123 students studying in the department of mathematics teaching in the fall semester of the 2023-2024 academic year. This study was conducted according to the quasi-experimental one-group pretest-posttest model from quantitative research approaches. In order to determine the self-efficacy perceptions regarding the teaching of reasoning skills, the "Self-efficacy Perception Scale for Teaching Reasoning Skills " developed by Kocagül Sağlam (2019) was used as a data collection tool. The scale consists of five sub-dimensions and a total of 20 items. The Cronbach alpha reliability coefficient of the original scale was found to be .947, while in our current study it was found to be 0.888 for the pretest and 0.954 for the posttest. The data obtained from the scale applied to the prospective mathematics teachers at the beginning and end of the semester were analyzed by descriptive analysis, paired samples t-test, independent t-test and ANOVA with SPSS 27 program. In addition, effect size (eta-square) was calculated. As a result of the study, it was determined that pre-service mathematics teachers had high self-efficacy perceptions in terms of their knowledge and competencies for teaching reasoning skills and that the training provided caused a significant difference in pre-service mathematics teachers' self-efficacy perceptions for teaching reasoning skills. On the other hand, it was seen that the self-efficacy perception levels of pre-service mathematics teachers for teaching reasoning skills did not show a significant difference for the gender variable, while there was a significant difference in terms of academic achievement status.
Bu çalışmanın amacı, mantıksal akıl yürütme dersini alan matematik öğretmen adaylarının muhakeme becerileri öğretimi öz-yeterlik algı düzeylerindeki değişmeyi incelemektir. Çalışma 2023–2024 eğitim-öğretim yılı güz döneminde matematik öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 123 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma nicel araştırma yaklaşımlarından yarı deneysel tek gruplu öntest-sontest modeline göre yürütülmüştür. Muhakeme becerilerinin öğretimine ilişkin öz yeterlik algılarının belirlenmesi amacıyla veri toplama aracı olarak, Kocagül Sağlam (2019) tarafından geliştirilen “Akıl Yürütme Becerileri Öğretimine Yönelik Öz yeterlik Algısı Ölçeği (AYBÖ)” kullanılmıştır. Ölçek beş alt boyut ve toplam 20 maddeden oluşmaktadır. Orijinal ölçeğin Cronbach alpha güvenirlik katsayısı .947, mevcut çalışmamızda ise ön test için 0.888, son test için ise 0.954 olarak bulunmuştur. Matematik öğretmeni adaylarına dönem başında ve sonunda uygulanan ölçekten elde edilen veriler SPSS 27 programı ile betimsel analiz, eşleştirilmiş örnekler t-testi, bağımsız t-testi ve ANOVA analizleri yapılmıştır. Ayrıca etki değeri büyüklüğü(eta-kare) hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda matematik öğretmen adaylarının muhakeme becerileri öğretimine yönelik bilgi ve yeterlikleri bağlamında, yüksek öz yeterlik algılarına sahip oldukları ve verilen eğitimin öğretmen adaylarının muhakeme becerileri öğretimine yönelik öz-yeterlik algılarında anlamlı bir farklılığa neden olduğu tespit edilmiştir. Diğer taraftan matematik öğretmen adaylarının akıl yürütme becerileri öğretimi özyeterlik algı düzeylerinin cinsiyet değişkeni için anlamlı bir farklılık göstermediği, akademik başarı durumu açısından ise anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür.