Yedinci sınıf öğrencilerinin cebir konusundaki çoklu temsiller arası geçiş süreçlerinin incelenmesi


YAĞIZ G., TAPAN-BROUTIN M. S.

Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi (Online), cilt.6, sa.1, ss.141-155, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırma, yedinci sınıf öğrencilerinin cebir konusunda çoklu temsil türleri (sözel ifade, cebirsel ifade, tablo ile gösterme ve grafik ile gösterme) arasındaki geçiş süreçlerini incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Ayrıca araştırmada yedinci sınıf öğrencilerinin cebirsel problemleri çözerken çoklu temsil türlerinden hangilerini kullandıkları ve çoklu temsil türleri arasındaki geçiş süreçlerinin nasıl olduğu sorularına da cevap aranmıştır. Araştırma kolay ulaşılabilir örnekleme ile seçilen 20 yedinci sınıf öğrencisi ile yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan ‘Çoklu Temsilleri Dönüştürme Testi (ÇTDT)’’ kullanılmıştır. Hazırlanan ÇTDT testi, bir temsil türünden diğer temsil türlerine geçiş süreçlerinin incelenmesini sağlayacak şekilde 4 problem ve her probleme ait üç sorudan oluşmaktadır. ÇTDT testinden elde edilen verileri analiz etmek için, betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin en az zorlandıkları temsil türünün probleme uygun tablo ile gösterme temsili olduğu görülmüştür. Öğrencilerin tablo oluşturmada diğer temsil türlerine göre daha az zorlanmalarının nedeni olarak ilkokuldan itibaren derslerde tabloları kullanmalarından kaynaklandığı söylenebilir. Öğrencilerin en fazla zorlandıkları temsil türünün ise verilen probleme uygun grafik ile gösterme temsili olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin grafiklerin özelliklerini tam olarak bilmedikleri ortaya çıkmış, bu yüzden grafikleri doğru bir şekilde çizemedikleri görülmüştür. Araştırma sonucunda öğrencilerin temsil türleri arasındaki geçiş becerilerinin iyi olmadığı ve öğrenciler arasında farklılıkların olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin aynı probleme ait farklı temsil türleri arasındaki ilişkiyi görmede zorlandıkları, bir problemin çözümünde genel olarak benzer temsil türünü kullandıkları görülmüştür.
This study was conducted to investigate the transition processes of seventh grade students between multiple representation types (verbal expression, algebraic expression, representation with table and representation with graph) in algebra. In addition, the research also sought answers to the questions of which of the multiple representation types seventh grade students use when solving algebraic problems and how the transition processes between multiple representation types are. The research was conducted with 20 seventh grade students selected by convenience sampling. Case study, one of the qualitative research methods, was used in the study. The 'Multiple Representations Transformation Test (MRTT)' prepared by the researcher was used as a data collection tool. The MRTT test consists of 4 problems and three questions related to each problem in order to examine the transition processes from one type of representation to other types of representation. Descriptive analysis technique was used to analyse the data obtained from the MRTT test. As a result of the analysis of the data, it was seen that the representation type that the students had the least difficulty was the representation of showing with a table appropriate to the problem. It can be said that the reason why students have less difficulty in creating tables compared to other types of representation is that they have been using tables in lessons since primary school. It was determined that the representation type that the students had the most difficulty was the representation of graphical representation appropriate to the given problem. It was revealed that the students did not fully know the properties of graphs, so it was seen that they could not draw graphs correctly. As a result of the research, it was determined that students' transition skills between representation types were not good and there were differences between students. In addition, it was observed that students had difficulty in seeing the relationship between different representation types of the same problem and generally used similar representation types in solving a problem.