in: Gift to Ismet Binark, İshak Keskin,Nihal Somer,Nizamettin Oğuz, Editor, Türk Edebiyatı Vakfı, İstanbul, pp.339-348, 2015
As a local government body municipalites serve in various fields. Fulfilling the right to information of real persons and legal entities is existing in these services. District municipalities of Istanbul have been serving to fulfill the right to information of real persons and legal entities. In this study, services within the scope of right to information done by district municipalities of Istanbul electronically have been analyzed. In the wake of evaluating actual applications it has seen that district municipalites of Istanbul had evaluated applications like as petitions and complains which are not in the scope of right to information. In Right to Information Act numbered 4982 it has indicated that these applications would not be inclusive of right to information. At the same time, in the Regulation of the Right to Information Act the forms to be required that used for applications electronically has been stated. In the wake of evaluating actual applications the district municipalities of Istanbul hadn't used this form as are has been seen. In the study it has been researched how are the district municipalities are in the scope of these problems. Field study has been adopted as a method and Web sites of the district municipalities of Istanbul have been examined.
Bir yerel yönetim
organı olan belediyeler, çeşitli alanlarda pek çok hizmet sunar. Bu hizmetlerin
arasında gerçek ve tüzel kişilerin bilgi edinme hakkını karşılamak da vardır. İstanbul'daki
ilçe belediyeleri de gerçek ve tüzel kişilerin bilgi edinme hakkını karşılamak
için birtakım hizmetler sunmaktadır. Bu çalışmada İstanbul'daki ilçe
belediyelerinin bilgi edinme hakkı kapsamında elektronik ortam üzerinden
sunduğu hizmetler incelenmektedir. İstanbul'daki ilçe belediyelerinin bilgi
edinme hakkı kapsamına girmeyen öneri ve şikâyet gibi başvuruları da bilgi
edinme hakkı bağlamında işleme aldığı mevcut uygulamaların değerlendirilmesi
sonucunda görülmüştür. Buna karşın, 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu'nda öneri
ve şikâyet gibi başvuruların bilgi edinme hakkı dâhilinde olmadığı
belirtilmiştir. Bununla birlikte Bilgi Edinme Hakkı Kanunu Yönetmelik'inde
elektronik ortamdan yapılacak başvurularda doldurulması zorunlu olan belgeler
belirtilmiştir. Mevcut uygulamalar değerlendirildiğinde İstanbul'daki ilçe
belediyelerinin bu belge formunun iç ve dış özelliklerini olduğu gibi
kullanmadığı görülmüştür. Çalışmada, İstanbul'daki ilçe belediyelerinin bu
problemlerin ne kadar dâhilinde olduğu incelenmektedir. Yöntem olarak saha
araştırması benimsenmiş ve İstanbul'daki ilçe belediyelerinin Web siteleri
incelenmiştir.