Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, cilt.29, sa.5, ss.1065-1073, 2021 (Hakemli Dergi)
Çalışmanın amacı: Bu araştırmanın amacı okul öncesi eğitim sınıflarında yer alan resimli çocuk kitaplarında eleştirel düşünme
becerilerine doğrudan veya dolaylı olarak yer verilme durumunu incelemektir.
Materyal ve Yöntem: Araştırma kapsamında doküman analizi yöntemi ile okul öncesi sınıflarının kitap merkezinde bulunan 200
yerli resimli çocuk kitabı incelenmiştir.
Bulgular: Elde edilen bulgulara göre incelenen çocuk kitaplarında eleştirel düşünme becerilerinden çıkarım yapma,
değerlendirme ve öz düzenleme gibi becerileri destekleyici ifadelere daha çok yer verilirken üst düzey beceriler olan analiz
etme ve yorumlama becerisine oldukça az yer verildiği gözlenmiştir. Ayrıca incelenen çocuk kitaplarında açıklama becerisini
destekleyici ifadelere kısmen doğrudan yer verilirken, dolaylı olarak hiç yer verilmediği görülmüştür. Sonuç olarak araştırma
bulguları incelenen resimli çocuk kitaplarında eleştirel düşünme becerilerine sınırlı olarak yer verildiğini ve bunun da genellikle
doğrudan yapıldığını göstermiştir. Bu sonuçlar çocuk kitaplarında eleştirel düşünmeyi kısıtlayıcı bir tutum olan didaktik
yaklaşımın varlığını da açıkça ortaya koymuştur. Erken çocukluk dönemine yönelik hazırlanacak resimli kitapların bu
yaklaşımdan uzaklaşarak çocukların düşünme becerilerini destekleyici içeriklerle zenginleştirilmesi gerekmektedir.
Önemli Vurgular: Çocuklar için kitap seçimi yapan yetişkinlerin özellikle okul öncesi öğretmenlerinin kitapların popülaritesi
yerine kitapların içerik açısından düşünme becerilerini destekleyici özelliğine önem vermeleri ve seçici olmaları bu konuda daha
nitelikli yayınların yapılmasına katkı sunacaktır.
Purpose: The purpose of this research is to investigate the critical thinking skills in illustrated children's books in pre-school
education classes.
Design/Methodology/Approach: Within the scope of the research, 200 picture children's books were analyzed by document
analysis method.
Findings: According to the findings, it was observed that in the analyzed children's books, there were more phrases that
support critical thinking skills such as inference, evaluation and self-regulation while high-level skills such as analysis and
interpretation were rather limited. In addition, while phrases supporting the explanation skills were included directly in the
examined children's books, it was observed that there was no indirect mention.
As a result, research findings showed that critical thinking skills are limited in the illustrated children's books, and they are
usually given directly. These results also clearly revealed the existence of a didactic approach, an attitude that restricts critical
thinking in children's books. Illustrated children’s books prepared for early childhood should avoid this approach and they
should be enriched with content that supports children's thinking skills.
Highlights: The abstract of the article should be written by adding the "Calibri (Body)" text font, 8 font size, single line spacing
and 6 nk space at the end of the paragraph. The abstract should be between 150 and 350 words. In the abstract, the purpose
of the article, the method used, the main findings, conclusions and suggestions should be clearly stated