5 Yaş grubundaki çocukların sosyal duygusal uyumları ile annelerinin duygusal zekâları arasındaki ilişkinin incelenmesi


güney m., Zeteroğlu E. Ş.

Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sa.53, ss.99-112, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmada, 5 yaş grubundaki çocukların sosyal duygusal uyumları ile annelerinin duygusal zekâ (EQ) seviyeleri arasında bir ilişki olup olmadığı incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Marmara Bölgesinde bulunan bir ilde yer alan Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı resmi bağımsız okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 5 yaş 131 çocuk ve bu çocukların anneleri oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan annelerin duygusal zekâ seviyelerini tespit etmek için, annelere “Bar-On Duygusal Zekâ Ölçeği (Bar-On EQ)” uygulanmıştır. Çocukların sosyal duygusal uyum seviyelerini belirleyebilmek için sınıf öğretmenleri tarafından “60-72 Aylık Çocuklar İçin Marmara Sosyal Duygusal Uyum Ölçeği (MASDU)” kullanılmıştır. Araştırmada örneklemin demografik yapısını tespit etmek için ebeveynler tarafından “Kişisel Bilgi Formu” doldurulmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen verilerin analizi, SPSS 22 paket programı aracılığıyla yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, annelerin duygusal zekâ ölçeğinden aldıkları toplam puanlar ile çocukların sosyal duygusal uyum ölçeğinden aldıkları toplam puanlar arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Ancak duygusal zekâ ölçeğinin “Dürtü Kontrolü”, “Strese Dayanıklılık”, “Bağımsızlık” alt boyutları ile çocukların MASDU ölçeği toplam puanları, “Sosyal Yaşamın Gereklerine Uygun Davranma” ve “Sosyal Duruma Uygun Tepki Verme” alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
This research was conducted to examine the relationship between the social-emotional adaptation of 5-year-old children attending preschool education and the emotional intelligence levels of their mothers. The sample of the research consists of 131 5-year-old children and their mothers attending a public independent pre-school education institution affiliated with the Directorate of National Education in a province in the Marmara Region. The Bar-On Emotional Intelligence Scale (Bar-On EQ) was administered to the mothers participating in the study. The Marmara Social Emotional Adaptation Scale (MASDU) for Children Aged 60-72 Months was completed by their teachers to assess the social-emotional adaptation levels of the children participating in the study. In addition, families have filled out ‘The Personal Information Form’ to determine the demographic characteristics of the mother and child. The data obtained from the research were analyzed with the SPSS 22 package program. As a result of the research, no significant relationship was found between the total scores obtained by mothers from the emotional intelligence scale and the total scores obtained by children from the social emotional adjustment scale. However, a significant relationship was found between certain sub-dimensions of the Emotional Intelligence Scale administered to mothers and specific sub-dimensions and total scores of the Social-Emotional Adjustment Scale administered to children. In other words, the findings suggest that particular emotional intelligence traits of mothers have an impact on the social and emotional adjustment of their children.