Türk İslam Dünyası Araştırmaları Dergisi, sa.11, ss.288-314, 2017 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, makamsal okuyuşun Kur‟an-ı Kerim ayetlerinin
ezberlenmesi üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmanın örneklem grubunu, 2016-2017
eğitim öğretim yılında Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi ikinci sınıfta okuyan ve
araştırmaya gönüllülük esasıyla katılımcı olan altmış iki öğrenci oluşturmuştur. Yansız
atama ile oluşturulan iki gruptan deney grubuna, makamlı bir şekilde gerçekleştirilen
Kur‟an tilaveti dinletilerek belirlenen ayetlerin ezberlenmesi kendilerinden istenmiştir.
Kontrol grubundan ise aynı ayetlerin makamsız bir şekilde gerçekleştirilen tilavetini
dinleyerek ezber yapmaları talep edilmiştir. Deneysel çalışma sonunda katılımcıların
gerçekleştirdikleri ezber okuyuşları, uzman görüşleri alınarak belirlenen krtiterler
çerçevesinde araştırmacı tarafından değerlendirilmiş ve elde edilen veriler istatistik teste
tabi tutularak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda makamsal okuyuş dinlemek suretiyle
ezber yapan grubun diğerine göre daha başarılı olduğuna işaret eden bulguya ulaşılmıştır.
Bu bulgudan yola çıkarak makamsal okuyuşun, Kur‟an ayetlerinin ezberlenmesi üzerinde
olumlu etkisi olduğu sonucuna varılmıştır.
The aim of this study is to investigate the effect of recitation with maqam in the
memorisation of verses of the Quran. The sample group of this research was formed sixty
two Marmara University Faculty of Theology at second grade students who have
participated in the research voluntarily. The experimental and control groups were
constituted randomly. The experimental group listened to the recitation of Quran which was
performed with maqam and was asked to memorise the certain verses. Whereas the control
group listened to the recitation of the same verses, which was performed without any
maqam and was asked to memorise the verses. The recitations performances of participants
were evaluated by the researcher and data were analyzed statistically. The results indicate
that the experimental group who listened to the recitation with maqam has better results in
memorisation of the verses than the control group. Based on this finding, it was concluded
that the recitation with maqam has a positive effect in the memorisation of verses of the
Quran.