Muhasebe ve Finansman Dergisi, sa.100, ss.153-172, 2023 (Hakemli Dergi)
Araştırma ve geliştirme (AR-GE) harcamaları gerek kamu gerek özel sektör için ürün bazlı rekabetin sağlanabilmesi açısından önemli bir araçtır. İşletmelerin gerçekleştirmiş olduğu AR-GE harcama tutarlarındaki değişimin, miktar ve oransal olarak izlediği eğilim, işletmelerin doğrudan veya dolaylı olarak inovatif bir merkeze oturmalarını sağlayan gücü işaret ettiğini söylemek mümkündür. İşletmelerin gerçekleştirdiği bu harcamaların ülke bazlı analizi, karar mekanizması açısından yol gösterici olmaktadır. Bu makalede, Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü (OECD) veri tabanında yer alan altı ülke (Türkiye, İspanya, Portekiz, Meksika, Çekya, Japonya) işletmelerinin, gıda, içecek ve tütün ürünleri üretimi, tekstil, giyim, deri ve ilgili ürünlerin üretimi, temel eczacılık ürünlerinin imalatı ve eczacılık hazırlıkları sektörleri kullanılmıştır. Bu ülke ve sektörler, OECD veri tabanında eksiksiz şekilde yer alan en güncel yılların (2010-2019) verileri kullanılarak, AR-GE harcamalarındaki oransal değişimi (hızı) üzerinden, çok boyutlu ölçekleme (ÇBÖ) ile benzerlikleri incelenmiştir. Yapılan analiz ile, ülkelerin, sektörler açısından boyutsal anlamda karşılaştırması yapılarak, yorumlanmıştır.