KAFKAS EĞİTİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, cilt.9, sa.1, ss.109-147, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı Türkiye’deki bir devlet üniversitesinin ilköğretim matematik öğretmenliği lisans
programındaki matematik öğretimi derslerinin [Bilgisayar Destekli Matematik Öğretimi (BDMÖ) ve
Özel Öğretim Yöntemleri-I (ÖÖY-I)] özel alan yeterliklerini geliştirme düzeyini incelemektir.
Kullanılan özel alan yeterlikleri Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2008 yılında belirlenen ilköğretim
matematik öğretmenliği öğretmen yeterlikleridir. Araştırmanın amacı doğrultusunda matematik
öğretimi derslerinin programları (Yükseköğretim Kurulu ve devlet üniversitesi tarafından hazırlanan)
ve 2017-2018 akademik yılındaki uygulamasının özel alan yeterlikleriyle uyum düzeyi incelenmiştir.
Uygulanan programın geliştirdiği yeterlikler öğretim üyesi ve öğretmen adayı görüşleri ile derslerin
öğretim sürecine göre belirlenmiştir. Durum çalışması deseninde tasarlanan bu araştırmada doküman
incelemesi, betimsel analiz ve frekans kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre matematik öğretimi
derslerine ait devlet üniversitesi tarafından hazırlanan programlar, yeterliklerin yaklaşık yarısını;
uygulama ise yaklaşık dörtte üçünü yansıtmaktadır. Programa göre derslerde yer verilmesi planlanan
tüm yeterlikler uygulamada ele alınmıştır. “Matematik Dersi Becerilerini Geliştirme” ve “Matematik
Öğretiminin İzlenmesi, Değerlendirilmesi ve Geliştirilmesi” yeterlik alanlarındaki tüm yeterlikler dersin
kapsamında olmasa bile uygulamada ele alınmıştır. Ancak “Okul, Aile ve Toplumla İşbirliği
Yapabilme” alanındaki yeterliklere matematik öğretimi derslerinde yer verilmemiştir. Bununla birlikte
veri kaynaklarına (ders içeriği, ders gözlemi, öğretim üyesi ve öğretmen adayı görüşleri) göre özel alan
yeterliklerinin uyum düzeyinin farklılaştığı görülmüştür. Ayrıca “Matematik Öğretim Durumlarını
Planlama ve Düzenleme” alanındaki yeterlik ve performans göstergeleri düzenlenerek öneri
sunulmuştur. Önerilen yeterlikler (i) etkinlik ve ders içi uygulamalardan yararlanabilme ile (ii) öğretim
yöntem ve tekniklerinden yararlanabilmedir.
The study aimed to investigate the potential of undergraduate mathematics education courses
[Computer-assisted Mathematics Instruction (CAMI) and Special Teaching Methods-I (STM-I)] for
supporting special field competencies. The researchers assessed the special field competencies
determined by the Ministry of National Education in 2008 and compared them with CAMI and STM-
I’s content in the official curriculum, which created by the Council of Higher Education and a public
university in Turkey, and operational curriculum in the 2017-2018 academic year. The opinions of
lecturers and teacher candidates and teaching process of the courses were considered in assessing the
compatibility of the applications. This case study’s data was analyzed through document analysis,
descriptive analysis and frequency. The results revealed that the contents of official curriculum, prepared
by the public university, included about half of the competencies and operational programs reflected
approximately three-quarters of the competencies. All the competencies, addressed in the official
curriculum, were included in the operational curriculum. All the competencies in developing
mathematics skills and monitoring, evaluating, and improving mathematics teaching skills themes were
explicitly emphasized in the operational curriculum. However, the competencies related to cooperation
with school, family, and society were not addressed in mathematics education courses. The compatibility
of the competencies differed by the data sources (course content and observation; lecturers' and teacher
candidates' opinions). Besides, suggestions were made for competency and performance indicators in
the competency field of planning and organizing mathematics instruction. Suggested competencies were
(i) effective use of learning activities and in-class practices, and (ii) effective use of teaching methods
and techniques.