Görme Engelli Lise Öğrencilerinin FeTeMM Alanına Yönelik Kariyer Hedeflerinin İncelenmesi


Öden Acar A., Kurt M.

4'th International Conference on Science, Mathematics, Entrepreneurship and Technology Education, Bursa, Türkiye, 18 - 20 Mayıs 2023, ss.284-285

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Bursa
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.284-285
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Görme engelinin oluşturduğu sınırlılıklar ve eğitim ortamlarının görme engelinden kaynaklanan özel gereksinimlere destek verme hususunda yetersiz kalışı, görme engelli öğrencilerin FeTeMM alanını bir kariyer hedefi olarak belirlememeleri hususunda risk oluşturmaktadır.  Bu araştırmada görme engelli lise öğrencilerinin FeTeMM alanına yönelik kariyer hedefleri ile ilgili düşüncelerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Araştırma, farklı düzeyde görme engeli olan ve Bursa ilinde yaşayan 9 lise öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Veriler iki temel bölümden oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Formun birinci bölümü katılımcıların yaşı, sınıfı gibi demografik bilgileri içeren soruları, ikinci bölümü ise araştırmanın amaçları doğrultusunda araştırmacılar tarafından geliştirilen ve uzman görüşü alınmış soruları içermektedir. Görüşmelerin her biri yaklaşık bir saat sürmüştür. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmanın içerik analiz süreci devam etmekte olup, araştırma sonuçlarının görme engelli öğrencilerin FeTeMM alanına yönelik kariyer hedefleri hakkındaki düşüncelerinin belirlenmesine, bu konuda tecrübe ettikleri ve öngördükleri sorunların ortaya çıkarılmasına ve önlenmesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

The limitations caused by the visual impairment and the inadequacy of the educational environments to support the special needs arising from the visual impairment pose a risk for the visually impaired students not to set the STEM field as a career goal. In this study, it was aimed to determine the thoughts of visually impaired high school students about their career goals in the field of STEM. In the study, phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used. The research was carried out with 9 high school students who have different levels of visual impairment and live in Bursa. The data were collected with a semi-structured interview form consisting of two main parts. The first part of the form includes questions about demographic information such as the age and class of the participants, and the second part includes questions developed by the researchers in line with the purposes of the research and expert opinion was taken. Each of the interviews lasted approximately one hour. The obtained data analyzed with content analysis. The content analysis process of the research continues, and it is thought that the results of this research will contribute to determining the opinions of visually impaired students about their career goals in the STEM field, revealing and preventing the problems they have experienced and predicted in this regard.