4'th International Conference on Science, Mathematics, Entrepreneurship and Technology Education, Bursa, Türkiye, 18 - 20 Mayıs 2023, ss.284-285
Görme engelinin oluşturduğu sınırlılıklar ve eğitim
ortamlarının görme engelinden kaynaklanan özel gereksinimlere destek verme
hususunda yetersiz kalışı, görme engelli öğrencilerin FeTeMM alanını bir kariyer hedefi olarak belirlememeleri hususunda
risk oluşturmaktadır. Bu araştırmada görme engelli lise öğrencilerinin FeTeMM alanına yönelik kariyer
hedefleri ile ilgili düşüncelerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel
araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır.
Araştırma, farklı düzeyde görme engeli olan ve Bursa ilinde yaşayan 9 lise öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Veriler iki temel bölümden oluşan yarı
yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Formun birinci bölümü katılımcıların yaşı, sınıfı gibi
demografik bilgileri içeren soruları, ikinci bölümü ise araştırmanın amaçları
doğrultusunda araştırmacılar tarafından geliştirilen ve uzman görüşü alınmış
soruları içermektedir. Görüşmelerin her biri yaklaşık bir saat sürmüştür.
Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmanın
içerik analiz süreci devam etmekte olup, araştırma
sonuçlarının görme engelli öğrencilerin FeTeMM
alanına yönelik kariyer hedefleri hakkındaki düşüncelerinin belirlenmesine, bu
konuda tecrübe ettikleri ve öngördükleri sorunların ortaya çıkarılmasına ve
önlenmesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
The limitations caused by the
visual impairment and the inadequacy of the educational environments to support
the special needs arising from the visual impairment pose a risk for the
visually impaired students not to set the STEM field as a career goal. In this
study, it was aimed to determine the thoughts of visually impaired high school
students about their career goals in the field of STEM. In the study, phenomenology
design, one of the qualitative research methods, was used. The research was
carried out with 9 high school students who have different levels of visual
impairment and live in Bursa. The data were collected with a semi-structured
interview form consisting of two main parts. The first part of the form
includes questions about demographic information such as the age and class of
the participants, and the second part includes questions developed by the
researchers in line with the purposes of the research and expert opinion was
taken. Each of the interviews lasted approximately one hour. The obtained data analyzed
with content analysis. The content analysis process of the research continues,
and it is thought that the results of this research will contribute to
determining the opinions of visually impaired students about their career goals
in the STEM field, revealing and preventing the problems they have experienced
and predicted in this regard.