Eurasian Journal of Educational Research, cilt.1, sa.3, ss.120-125, 2001 (ESCI)
Nasıl bir insan yetiştireceğiz? Okuldan beklentilerimiz nelerdir? Okullar hangi amaçlar için kullanılmalıdır? Okulların
ideali ne olmalıdır? Bu soruların cevabı, eğitim programının
vizyonunu, amaçlarını, içeriğini ve yöntemini biçimlendirmektedir. Eğitim, "hedef davranışlar" söylemi bağlamında
mekanikleşmiş bir içerik benimsiyorsa, sonuçta edilgen, itaat
eden insan ve toplum profili yetiştirilmek istenebilir. Edilgen
insan tipinin karşıtı, kendine yetebilen, sorgulayan, araştıran
ve kararlara katılan, sorumluluk alabilen ve kendi kaderini
yönlendirebilen insandır. Aktif insan modeli, demokrasiyle
örtüşmektedir. Demokratik toplum ve eğitim ilişkisinin çözümlenmesi ve bu süreçte öğretmenin rolü, eğitimin işlevlerini kısmen açıklığa kavuşturabilir. Bu eğitim, demokratik
okul, demokratik öğretmen, demokratik birey ve vatandaşlık
kavramlarının çözümlenmesini zorunlu kılmaktadır. Bu çalışmada, demokrasinin bir toplumsal barış projesi olarak ne
ifade ettiği ve bu yaşam biçiminin gerçekleşmesinde temel
öğeler olarak eğitim ve vatandaşlık kavramının yeri ve toplumsal bir lider olarak öğretmenin demokratik bir toplum
oluşturma sürecindeki rolünü eleştirel teori açısından irdelenmiştir.