Eğitimde Biçimlendirici (Formatif) Değerlendirme Makaleleri Üzerine VosViewer ile Bibliyometrik BirAnaliz


Uludağ S., Koşar B.

ULUSLARARASI ÖĞRETMEN EĞİTİMİ VE AKREDİTASYON KONGRESİ, Bursa, Turkey, 18 - 20 October 2024, vol.1, pp.133-134, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • Volume: 1
  • City: Bursa
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.133-134
  • Bursa Uludag University Affiliated: Yes

Abstract

Formative assessment is a type of assessment that focuses on learning rather than grading, with the aim of actively engaging students in their learning process, identifying learning difficulties, and developing solutions for them (Keeley, Eberle & Farrin, 2005). When students’ achievements are expressed solely through grades, it can undermine their self-confidence and reduce their motivation. However, the formative assessment method identifies students' strengths and weaknesses, provides them with opportunities for development, and thereby increases their self-confidence (Black et al., 2003). With changing curricula, student-centered teaching has come to the forefront, and programs have been developed accordingly. The teaching programs adopted in the 2024, ‘Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’, use formative assessment methods to continuously monitor and improve students' learning processes. In this way, students' strengths and weaknesses are identified, personalized feedback is given, and learning processes are supported. Thus, both students’ academic achievements and personal development are supported. The aim of the study in this context is to provide a bibliometric analysis of articles written on formative assessment in education between 2014 and 2024, offering a holistic perspective and assisting future research. To achieve this goal, the research was conducted using the WoS database with the keyword “formative assessment” within the “education” keyword, and articles in the “education and educational research” field were filtered, resulting in 1,524 articles. The VOSviewer program, offering a broader range of functionality compared to other software, was seen as an effective tool in achieving the study's aim. Analyzing the distribution of the 1,524 articles by publication year showed a concentration in 2021 (193 articles), 2020 (176 articles), and 2018 (166 articles); the researchers with the highest number of articles were Furtak, Bould, and Heredia, each with 10 articles. The countries with the highest number of published articles were the USA (321 articles), Spain (163 articles), and the UK (144 articles). In terms of published journal fields, the areas of high school-level measurement and evaluation (93 articles), evaluation of educational policies, politics, and practices (49 articles), and computer and education (33 articles) were prominent. The most frequently used keywords in the articles were formative assessment (558 occurrences), feedback (182 occurrences), and assessment (143 occurrences). It was observed that 794 of the articles were indexed in SSCI, 607 in ESCI, and 236 in SCI-EXPANDED. 

Öğrencinin öğrenme sürecine aktif olarak katılımını sağlamak, öğrenme güçlüklerini belirlemek ve bunlara yönelik çözüm önerileri geliştirmek amacıyla yapılan, not verme yerine öğrenmeyi merkez alan değerlendirme türüne biçimlendirici değerlendirme denir (Keeley, Eberle & Farrin, 2005). Öğrencilerin başarıları sadece bir notla ifade edildiğinde, bu durum öğrencilerin kendilerine olan güvenlerini zedeleyebilir ve motivasyonlarını düşürebilir. Oysa biçimlendirici değerlendirme yöntemi, öğrencilerin güçlü ve zayıf yönlerini belirleyerek onlara gelişim fırsatı sunar ve bu sayede öğrencilerin kendilerine olan güvenlerini artırır (Black vd., 2003). Değişen öğretim programları ile birlikte öğrenci merkezli öğretim ön plana çıkmış ve programlar bu doğrultuda geliştirilmiştir. 2024 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde benimsenen öğretim programları, öğrencilerin öğrenme süreçlerini sürekli olarak takip etmek ve geliştirmek amacıyla biçimlendirici değerlendirme yöntemlerini kullanır. Bu sayede öğrencilerin güçlü ve zayıf yönleri belirlenir, onlara özel geri bildirimler verilir ve öğrenme süreçleri desteklenir. Böylece öğrencilerin hem akademik başarıları hem de kişisel gelişimleri desteklenir. Bu bağlamda yapılan çalışmanın amacı 2014 - 2024 yılları arasında eğitimde biçimlendirici değerlendirme üzerine yazılan makalelerin bibliyometrik analizini sunarak bütünsel bir bakış açısıyla, yapılacak yeni araştırmalara yardımcı olmaktır. Amaç doğrultusunda WoS veritabanında “education” anahtar kelimesi içerisinde “formative assessment” (biçimlendirici değerlendirme) anahtar kelimesi yapılan araştırmada “education and educational research” alanında bulunan makaleler sınırlandırılarak 1524 sonuca ulaşılmıştır. VOSviewer programı, diğer yazılımlara kıyasla daha geniş bir işlevsellik yelpazesi sunmaktadır. Bu nedenle, çalışmanın amacına ulaşmada etkili bir araç olarak görülmüştür. 1524 makalenin yayın yıllarına göre dağılımı incelendiğinde 2021 (193 makale), 2020 (176 makale) ve 2018 (166 makale) yıllarında yoğunlaşmış olduğu; en fazla makale sayısına sahip araştırmacıların 10’ar makale çalışması ile Furtak, Bould ve Heredia olduğu ortaya çıkmıştır. En fazla makale çalışması yayınlanan ülkelerin Amerika (321 makale), İspanya (163 makale) ve İngiltere (144 makale) olduğu; yayınlanan dergi alanları bazında ise lise düzeyinde ölçme ve değerlendirme (93 makale); eğıtım ılkeleri, polıtıkaları ve uygulamalarının değerlendirilmesi (49 makale) ve bilgisayar ve eğitim (33 makale) alanlarında yoğunlaşıldığı görülmüştür. Makalelerde en çok kullanılan anahtar kelimelerin 558 tekrar ile biçimlendirici değerlendirme (formative assessment) 182 tekrar ile “geribildirim” (feedback) ve 143 tekrar ile “ölçme” (assessment) olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Makalelerin 794’ü SSCI, 607’si ESCI ve 236’sı SCI- EXPANDED endekslerde taranan yayınlarda yoğunlaştığı görülmüştür.