Tasarımcılar, portfolyolarını genellikle mesleki yeterliklerini görünür kılmak, yaratıcı üretimlerini sergilemek ve kariyer olanaklarını geliştirmek amacıyla bir sunum aracı olarak oluştururlar. Grafik tasarımcıların portfolyo oluşturma sürecine başlamadan önce, hedeflerini netleştiren ve tasarım aşamalarını planlama olanağı sağlayan bir yol haritasına ihtiyaç duydukları düşünülmektedir. Bu çalışmada, veri toplama aracı olarak doküman inceleme yöntemi kullanılmış olup, portfolyonun tanımı ve önemi, portfolyo düzenleme stratejileri ve süreci, portfolyo tasarımında dikkat edilmesi gereken temel unsurlar hakkında literatür taraması yapılmıştır. Bu araştırma, tasarımcıların çalışmalarını etkili bir biçimde sunmalarına yönelik portfolyo oluşturma süreçlerine rehberlik etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, portfolyo tasarım süreci aşamalarına yönelik bir öneri sunmaktadır. Portfolyo tasarım süreci: öz değerlendirme, amaç ve hedef kitle belirleme, portfolyo türüne karar verme, özgeçmiş hazırlama, iş seçimi ve düzenlenmesi, ana konsepti oluşturma ve portfolyo sunumu olarak yedi başlık altında incelenmiştir. Bu bağlamda, çalışmada önerilen portfolyo tasarım sürecinin, tasarımcıların mesleki yeterliklerini sistemli ve etkili bir biçimde yansıtan, hedef odaklı ve nitelikli portfolyolar geliştirmelerine katkı sağlayacağı sonucuna ulaşılmıştır.
Designers often create their portfolios as a presentation tool to make their professional competencies visible, to showcase their creative production and to enhance their career prospects. It is thought that graphic designers need a road map that clarifies their goals and enables them to plan the design stages before starting the portfolio creation process. In this study, the document analysis method was used as a data collection tool and a literature review was conducted on the definition and importance of the portfolio, portfolio organization strategies and process and the basic elements that should be considered in portfolio design. This research aims to provide guidance for designers in effectively presenting their work through the portfolio development process. The research offers suggestions for the stages of the portfolio design process. The portfolio design process is examined under seven main headings: self-assessment, determining the purpose and target audience, deciding on the portfolio type, preparing a résumé, selecting and organizing works, creating the main concept and presenting the portfolio. In this context, it was concluded that the portfolio design process proposed in this study will contribute to the development of goal-oriented and qualified portfolios that systematically and effectively reflect the professional competencies of designers.