Sahne Performans Kaygısına Yönelik Hazırlanan Sanal Sahne Uygulamasının Kullanılabilirliğine İlişkin Mesleki Müzik Eğitimi Öğrencilerinin Görüşleri


Çakan Uzunkavak M., Gül G., Engür D.

TRB2 International Congress on Educational Sciences 2024, Van, Türkiye, 18 Ekim 2024, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Van
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sanal gerçeklik teknolojileri öğrencilerin birden fazla duyu organını harekete geçirerek aktif ve etkileşimli bir öğrenme ortamı oluşturmakta; her öğrencinin ilgi alanlarına, ihtiyaçlarına ve öğrenme tarzlarına uygun olarak bireyselleştirilmiş ve özgün eğitim ortamlarının oluşturulmasına katkı sağlamaktadır. Bu bağlamda eğitim-öğretim süreçlerinde kullanılan sanal gerçeklik teknolojilerinin müzik eğitiminde de kullanılabileceği düşünülmektedir.

Müzik eğitimi lisans programlarında teorik derslerin yanı sıra ses eğitimi, bireysel çalgı eğitimi, çok sesli koro, orkestra-oda müziği ve Türk sanat müziği-Türk halk müziği korosu gibi uygulamalı dersler de yer almaktadır. Söz konusu bu dersler kapsamında öğrencilerin sıklıkla sahne performansı gösterdikleri ve bu performansları sergilerken sahne performans kaygısı yaşadıkları da bilinmektedir.

Bu düşünceden yola çıkarak bu çalışmada mesleki müzik eğitimi lisans programlarındaki öğrencilerin sanal gerçeklik teknolojisi ile hazırlanmış sanal sahne uygulamasına yönelik deneyimlerinin ve görüşlerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda müzik eğitimi alanındaki öğrencilerin performans kaygısını azaltmaya yönelik hazırlanan "sanal sahne" uygulamasının kullanıldığı 10 hafta süren etkinlikler gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu gönüllülük esasına dayalı ve çalışmayı kabul eden mesleki müzik eğitimi almakta olan 12 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Gerçekleştirilen etkinliklere yönelik öğrenci görüşleri araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir.

Araştırmadan elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenip yorumlanmıştır. Görüşme formunda elde edilen verilerin analizi sonucunda 7 tema ve 48 koda ulaşılmıştır. Ulaşılan temalar ve kodlar doğrultusunda mesleki müzik eğitiminde kullanılan sanal gerçeklik teknolojisi ile hazırlanmış uygulamaların öğrencilerin performans kaygısını azalttığı; kaygı, heyecan ve panik duygularına etki ettiği; odaklanmalarına yardımcı olduğu ve öğrencilere rahat çalışma ortamı sağladığı; ayrıca simülasyon ortamını gerçeğe aktararak özgüven gelişimlerine de yardımcı olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Bununla birlikte öğrencilerin müzik eğitiminde kullanılan sanal gerçeklik teknolojisi uygulamalarına yönelik baş ağrısı ve izlenilme korkusu gibi olumsuz görüşler belirttiği de tespit edilmiştir.