Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), cilt.15, sa.3, ss.2688-2717, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada özel yetenek sınavıyla öğrenci alan öğretmenlik programları için 2020 yılından beri uygulanan Temel Yeterlik Testi (TYT) 800 bin sıralaması ön koşulunun müzik öğretmenliği programlarının özel yetenek sınavlarına ve öğrenim sürecine yansımasının incelenmesi amaçlanmıştır. Karma bir araştırma olarak tasarlanan araştırmada, Bursa Uludağ Üniversitesi çalışma grubu olarak belirlenmiş ve ilgili durum farklı boyutlarıyla ele alınmıştır. Öncelikle BUÜ’nün 2016-2023 yılları arasında yayınladığı özel yetenek sınavı kılavuzları doküman incelemesi yapılarak incelenmiş ve 2020 yılı itibarıyla yetenek sınavlarının tek aşamalı olarak yürütüldüğü ve müziksel işitme alanında daha düzeyli sayılabilecek bazı soru türlerinin kaldırıldığı tespit edilmiştir. Aynı yıl aralığında öğrenim gören öğrencilerin lise mezuniyeti açısından alan içi ve alan dışı sayısal dağılımları incelendiğinde ise ön koşulun alan içinden gelen öğrenci sayısında önemli bir azalmaya, alan dışından gelen öğrenci sayısında ise belirgin bir artışa neden olduğu görülmüştür. Araştırmada ayrıca BUÜ’de öğrenim gören öğrencilerin ve öğretim elemanlarının görüşleri alınmıştır. Bu kapsamda öğrencilere bir anket uygulanmış ve öğrenciler arasında farklı lise türlerinden, farklı yaş gruplarından olan ve ikinci üniversitesini okuyan öğrencilerin bulunduğu, ilk yıl yerleşemeyen öğrencilerin yerleşememe nedenlerinin çoğunlukla TYT sınavı olduğu tespit edilmiştir. Son olarak görüşme yapılan öğretim elemanlarından elde edilen veriler içerik analiziyle çözümlenmiş; öğretim elemanları TYT’ye getirilen ön koşul uygulamasının kaldırılmaması, bunun yerine Güzel Sanatlar Liselerinin eğitim içeriklerinin bu sınava uygun hale getirilmesi gerektiğini belirtmişlerdir.
This study aims to examine the reflections of the prerequisite of being within the top 800,000 in the Core Proficiency Test (CPT), implemented since 2020, on the musical aptitude exams and the learning process of music teaching programs. The study used a mixed-method approach, with Bursa Uludağ University (BUU) as the study group, analyzing the situation from several dimensions. First, a document analysis was conducted on the musical aptitude exam guides published by BUU between 2016 and 2023. As a result, it was determined that the aptitude exams had been conducted in a single stage since 2020, and some question types that could be considered more advanced in the musical hearing field, have been removed. While the prerequisite caused a significant decrease in the number of students within the field, it caused a significant increase in the number of students outside the field. The research also gathered opinions from students and lecturers. A questionnaire was conducted among students, revealing that there are students from different types of high schools, different age groups, and those attending their second university. The reasons for the students who couldn’t settle in the first year after the high school graduation were mostly the CPT exam. Finally, the data obtained from the interviewed faculty members were analyzed with content analysis; the faculty members stated that the prerequisite application for CPT should not be removed, and instead the educational content of Fine Arts High Schools should be adapted to this exam.