Kanonu Olmayanın Ortodoksluğu Olur mu? Ya Tersi? Ortaçağ Anadolusu’nda Kültür, Devamlılık ve Tekke-Tasavvuf Edebiyatı


Creative Commons License

İlhan M. E.

Palandöken'den Beşparmaklar'a Akademide 41 Yıl Prof.Dr. Metin Karadağ Armağanı, Nevin Akkaya,Hülya Taş,Fatma Bölükbaş,Derya Yaylı,Hatice Kayhan,Ümral Deveci,Mehmet Akkaya, Editör, Artikel Akademi, İstanbul, ss.299-308, 2024

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: Artikel Akademi
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.299-308
  • Editörler: Nevin Akkaya,Hülya Taş,Fatma Bölükbaş,Derya Yaylı,Hatice Kayhan,Ümral Deveci,Mehmet Akkaya, Editör
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada Türk edebiyatı tarihyazımında önemli bir kavram veya kavramsallaştırma olan Ortodoks ve kanon kavramları üzerine kısa bir tartışma yürütülmektedir. Türk kültür tarihi ve Türk İslam tarihinde Ortodoksi kavramının sorunlu olduğu anlaşılmaktadır. Yazı boyunca Ortaçağdan Yeniçağ ve Yakınçağa da miras bırakılan bir kanonsuzluk olduğu da iddia edilmektedir. Anadolu Türk kültür ve edebiyat tarihinin “kanon” idrakini taşımadığı, Ortodoksluğun da zannedildiği gibi merkezi bir unsur olmadığı tezi temellendirilemeye çalışılmaktadır. “Büyük anlatı”nın devamlılığı yoktur, “büyük gelenek” vücuda gelmemiştir. Bu anlamda, kanonun ortodoksluk olmadan söz konusu olamayacağı iddiasını da taşımaktadır. Anadilde gelişmemiş ve büyümemiş hiçbir yaratıcı edebiyat, hiçbir hikâye kanon oluşturamaz. Buna olanak sağlayabilecek en önemli aşama Âşık tarzı edebiyat ve kültür olabilecekken, bu gelenek yeterince yayılamamış ve büyüyememiştir. Türk edebiyatında kanonun olmamasını Ortodoks pratiklerin eksikliğinden başlayıp anadil ile ilgili sorunlar olduğu anlaşılmaktadır. Türk edebiyatı tarihinde sıkça değişen cereyanların, reddiyelerle dolu olmasının yanı sıra epik anlatıların efsanevi ve epik menkıbelere göre yaygın ve güçlü olmaması da kanonun yokluğuna sebeptir.

In this study, a noncomprehensive exploration is undertaken to elucidate the fundamental concepts of orthodoxy and canon, crucial elements in the historiography of Turkish literature. The significance of these concepts is duly acknowledged, particularly in the context of Turkish cultural and Islamic history, where the notion of orthodoxy poses inherent complexities. Throughout the article, an argument is presented that indicates a dearth of inherited canon from the Middle Ages to the Modern periods. The study strives to establish the thesis that Anatolian Turkish cultural and literary history lacks the conventional perception of a "canon," thereby challenging the prevailing assumption that orthodoxy plays a central role. This disruption in the continuity of a "grand narrative" and the absence of a well-defined "great tradition" are emphasized. It is further posited that the existence of a canon hinges on the presence of orthodoxy, and consequently, creative literature or narratives that have not matured and flourished in the vernacular language cannot form a canon. The potential emergence of a canon could have been facilitated by the literature and culture of the Ashik tradition; however, it is evident that this tradition did not achieve widespread dissemination and substantial growth. The study unveils a compelling connection between the dearth of canon in Turkish literature and the lack of orthodox practices and issues associated with the vernacular language. The dynamic history of Turkish literature, characterized by various transformative movements and rejections, further contributes to the scarcity of a concrete canon. Moreover, the relatively limited prevalence and strength of epic narratives in comparison to mythical and religious legends also contribute to the absence of a canon. In summary, this study tries an insightful analysis of the intricate interplay between orthodoxy and canon in the context of Turkish literature. The exploration of these concepts in Turkish cultural and Islamic history leads to thought-provoking conclusions, highlighting the challenges in establishing a literary canon and shedding light on the diverse factors that have influenced its formation.