2. Uluslararası Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Kongres, Bursa, Turkey, 19 November 2020
Eğitim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin, lisans öğrenimleri boyunca öğrendikleri kuramsal bilgileri
gerçek okul ortamında uygulama fırsatı buldukları ve öğrencilerle bizzat iletişim halinde bulundukları
öğretmenlik uygulaması dersi, öğrencilerin mezuniyet sonrasında öğretmenlik yaşantılarına yön verecek kilit bir
derstir. Eğitim ve öğretimin niteliğinin arttırılabilmesinin yolu, öğrencilerin henüz mezun olmadan mesleki
yeterlilikleri edinmelerinden geçmektedir. Klinik Danışmanlık Modeli (KDM) kapsamında uygulama
öğrencilerinin öğretmenlik uygulaması derslerinde uygulama öğretmeni ve uygulama öğretim elemanı
tarafından sistematik ve nesnel dönütler alması, uygulama öğrencilerinin mesleki gelişimlerine olumlu katkılar
sağlamaktadır. Çalışma öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında sınıf öğretmeni olacak iki son sınıf uygulama
öğrencisi ve süreçte görevli paydaşlar ile gerçekleştirilmiştir. Öğrenciler yerleştikleri ilkokulun aynı dördüncü
sınıf şubesindeki öğrencilere fen kavramlarını anlatmışlar ve öğretmenlik performansları uygulama öğretim
elemanı, uygulama öğretmenleri ve aynı sınıfta uygulama yapan akranları tarafından gözlenmiştir. Ders
sonrasında paydaşların katılımıyla son görüşmeler düzenlenmiş, ders süreci ve son görüşmeler kaydedilmiştir.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden örnek olay çalışması kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak: 1)
Uygulama öğrencilerinin anlattıkların Fen Bilimleri derslerinin ve 2) Dersler sonrası yapılmış üçlü görüşmelerin
video kayıtları kullanılmıştır. Araştırmadan edinilen bulgulara modelin ülkemizdeki okullarda nasıl
uygulanabileceği, son yıllarda YÖK-MEB işbirliği ile atılan önemli adımlar ve ülke genelinde uygulama
öğretmenlerine verilen danışmanlık eğitimleriyle de ilişkilendirilerek yer verilmiştir. Bundan sonraki yıllarda
uygulama öğrencilerine verilecek geri bildirimlerin, ülkemizdeki çalışmalara da paralel olarak daha etkin olarak
uygulanabilmesi adına, bundan sonra görev alacak paydaşlara önerilerde bulunulmuştur.