Eğitim Yönetimi: Teori, Araştırma ve Uygulama, Selahattin Turan, Editör, Nobel Yayınevi, Ankara, ss.410-425, 2020
Eğitim yönetimi alanının başlıca eserlerinden biri olan ’Eğitim Yönetimi: Teori, Araştırma ve Uygulama’ adlı bu kitap, örgütsel davranış ile ilgili teori, araştırma ve uygulamaları en kapsamlı şekilde analiz eden çalışmadır. Kitapta yer alan her bir teorik bakış açısı, uygulanan örnek olaylarla desteklenmekte olup eğitim yönetimi öğrencilerine, okulda karşılaşılan problemleri çözmeye dönük temel ilke ve perspektifler sunmaktadır. Yedinci Basım Hakkında Örnek Olaylar: Bu baskıya, altı yeni örnek olay çalışması eklenmiştir. Söz konusu bu örnek olaylar, teori ile uygulama (gerçek dünya) arasındaki uçurumun öğrenciler tarafından daha iyi anlaşılabilmesi için hazırlanmıştır. Ayrıca kitabın sonunda, ’Liderlik İçin Örnek Olaylar’ başlığı altında yeni örnek olaylara yer verilmiştir. Kuramdan Uygulamaya: Her bir bölümün sonunda, ’Kuramdan Uygulamaya’ başlığı altında yeni metinler eklenmiştir. Söz konusu başlık altında, eğitim yönetimi ile ilgili teorilerin etraflıca anlaşılması için uygulamaya dönük bazı tartışma ve inceleme soruları da eklenmiş bulunmaktadır. Temel Varsayımlar ve İlkeler: Her bir bölümün sonunda, ’Temel Varsayımlar ve İlkeler’ başlığı altında bir kısım yer almaktadır. Bu kısımda, konu ve bölümle ilgili ana hatların gözden geçirilmesi için bazı ipuçları, temel kavramlar ve işlevleri listesi yer almaktadır. Güncel Gelişmeler ve Araştırma: Kitabın ikinci bölümde, yapılandırmacılık ve yapılandırmacılıkla ilgili yeni bakış açıları; üçüncü bölümde, okulu etkinleştirme ve alt yapı oluşturma; beşinci bölümde, örgütsel sağlık ve örgütsel sağlık indeksi gibi güncel gelişme ve konulara yer verilmiştir. Ayrıca bu çalışmada, 225“den fazla çalışma, teori ve model analiz edilmiş ve uygulamaya dönük bazı çıkarımlarda bulunulmuştur. Eğitim Yönetimi Kitabının Sürekliği ve Niteliği: Bu çalışma; eğitim yönetimi alanında, teori ve uygulamaya dönük en kapsamlı literatür taraması ve incelemesini içermektedir. Ayrıca örgütsel politika, örgütsel iklim ve okul etkiliğine ilişkin en kapsamlı güncel bilgi, araştırma ve gelişmeleri ele almakta ve irdelemektedir. Sosyal Sistem Yaklaşımı: Bu kitap, okulun dört temel bileşeni (yapı, kültür, birey ve politika) ile temel yönetim süreçlerini (karar verme, liderlik ve iletişim) özetlemektedir. Her bir bölüm, yönetimin teorik temellerini incelemekle ile başlayıp konu ile ilgili ampirik araştırmaların analizi ile devam etmekte ve uygulamaya dönük pratik önerilerle son bulmaktadır. Karar Verme: Özellikle gelecekte okul müdürü olacaklar için, okulda karar alma sürecine öğretmenlerin etkin katılım sürecinde izlenecek stratejiler, basit karar verme modelleri ile karar vermenin kavramsal çerçevesi ve temel ilkeleri bu kitapta yer alan diğer konulardır.