Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sürdürülebilir Kalkınma Farkındalıklarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi


Koşar B., Güney E., Akıllı M.

22. Uluslararası Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (USOS-2024), Şanlıurfa, Türkiye, 12 Kasım 2024, ss.546-547, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Şanlıurfa
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.546-547
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sürdürülebilir kalkınma, günümüzün küresel sorunlarına uzun vadeli ve kapsayıcı bir çözüm olarak kabul edilen bir yaklaşımdır. Gelecek nesillere yaşanabilir bir dünya bırakmak için dengeli şekilde ekonomik büyüme, sosyal eşitlik ve çevresel koruma sağlamayı amaçlar. Bu bağlamda, ilkokul çağındaki öğrencilere ve onların eğitim sürecinde önemli bir rol oynayan sınıf öğretmenlerinin sürdürülebilir kalkınma farkındalığına sahip olması büyük önem taşımaktadır. Bireylerin değerler sisteminin oluştuğu ve çevreyle etkileşimlerinin oldukça yoğun olduğu çocukluk döneminde edinilen bilgi ve beceriler, yetişkinlik hayatlarında sürdürülebilir bir gelecek için çaba göstermelerine olanak tanır. Öğretmenlerin sürdürülebilir kalkınma konusundaki farkındalıkları ise, öğrencilerine daha etkili bir eğitim vermelerini sağlayacak ve böylece gelecek nesillerin daha yaşanabilir bir dünya için çalışmasına katkı sunacaktır. Sürdürülebilir kalkınma farkındalığı çerçevesinde, çevresel, ekonomik ve sosyal boyutların çok değişkenli bir analizle incelenmesi, mevcut durumun ve gelecekteki ihtiyaçların daha net bir şekilde anlaşılmasına katkı sağlama potansiyeline sahiptir. Bu çalışma, sınıf öğretmeni adaylarının sürdürülebilir kalkınma konusundaki farkındalık düzeylerini farklı değişkenler açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada, öğretmen adaylarının sürdürülebilir kalkınmanın sosyal, ekonomik ve çevresel boyutlarındaki farkındalıkları, demografik özellikleri (cinsiyet, sınıf düzeyi vb.), çevresel davranışları (sivil toplum kuruluşlarına üyelik, doğada vakit geçirme sıklığı vb.) gibi farklı değişkenlere göre incelenecektir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi ile gerçekleştirilecektir. Çalışmanın örneklemini 2024-2025 eğitim öğretim yılında Bursa Uludağ Üniversitesi’nde öğrenim gören 208 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Veriler “Sürdürülebilir Kalkınma Farkındalık Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS istatistik programı ile analiz edilecektir. Araştırma sonuçları, öğretmen adaylarının çevresel, sosyal ve ekonomik sürdürülebilir kalkınma konusundaki farkındalık düzeylerini farklı değişkenler açısından ortaya koyacaktır. Sonuçların bu konuda yapılacak çalışmalara ışık tutması ve daha etkili çalışmalar yapılmasında yardımcı olması beklenmektedir. 

Sustainable development is an approach recognized as a long-term and inclusive solution to today's global challenges. It aims to ensure balanced economic growth, social equality and environmental protection in order to ensure a livable world for future generations. In this context, it is crucial that primary school students and primary school teachers, who play an important role in their education process, have an awareness of sustainable development. The knowledge and skills acquired during childhood, when individuals' value system is formed and their interaction with the environment is quite intense, enable them to strive for a sustainable future in their adult lives. Teachers' awareness of sustainable development will enable them to provide more effective education to their students and thus contribute to future generations contributing to building a more livable world. Within the framework of sustainable development awareness, examining environmental, economic and social dimensions with a multivariate analysis has the potential to contribute to a clearer understanding of the current situation and future needs. This study aims to examine the awareness levels of pre-service primary school teachers on sustainable development in terms of different variables. In the study, pre-service teachers' awareness of social, economic and environmental dimensions of sustainable development will be examined according to different variables such as demographic characteristics (gender, grade level, etc.), environmental behaviors (membership in non-governmental organizations, frequency of spending time in nature etc.). The sample of the study consists of 208 pre-service primary school teachers studying at Bursa Uludağ University in the 2024-2025 academic year. Data were collected through “Sustainable Development Awareness Scale” and “Personal Information Form”. The data obtained will be analyzed with SPSS program. The results of the research will reveal the awareness levels of pre-service teachers on environmental, social and economic sustainable development in terms of different variables. It is expected that the results will shed light on the studies to be conducted on this subject and help to conduct more effective studies.