27. ORTAÇAĞ VE TÜRK DÖNEMİ KAZILARI VE SANAT TARİHİ ARAŞTIRMALARI SEMPOZYUMU, Samsun, Türkiye, 25 Ekim - 28 Aralık 2023, ss.82-83
1925 yılında Ticaret Bakanı Ali Cenani Bey’in, Türkiye Büyük Millet Meclisi’ndeki bütçe
görüşmeleri sırasındaki önerisiyle, Mustafa Kemal Atatürk ve Meclis’in onayıyla, İstanbul Ticaret
Odası’nın da desteğiyle ilk kez bir seyyar sergi düzenlenmiş, serginin mekânı Karadeniz vapuru
olmuştur. 1926 yılının Haziran ayında İstanbul’dan yola çıkan vapur, Avrupa’da 12 ülkenin
16 limanını dolaştıktan sonra Eylül ayında İstanbul’a dönmüştür. Serginin hazırlanışı, tanıtımı
ve yolculuk boyunca yapılacak etkinlikler vb. kapsamlı şekilde planlanmış; en ince detaylar
düşünülmüş, uzman kişilerden destek alınmıştır. Bunlara dair anı kitapları, yerli ve yabancı gazete
yazıları karşımıza çıkmaktadır. Ama tüm bu kaynaklarda, Sanayi-i Nefise Mektebi öğrencilerinin
sergiye katıldıklarından veya sergide Güzel Sanatlar eserlerine yer verildiğinden söz edilmekle
kalmış; özellikle zanaat sınıfına girebilecek el işleri ve ticari mallardan kısaca bahsedilirken
Sergideki tablolardan ya da hangi ressamların sergiye katıldığından bahsedilmemiştir. Namık
İsmail’in sergi logosunu hazırladığı bilgisi haricinde sadece birkaç kaynakta, İbrahim Çallı’nın
Atatürk portresinin sergide yer aldığından söz edilmiştir. Sergiye ait görsellerden anlaşıldığı
kadarıyla tablolar duvarlara asılmıştır. Hatta yazılı kaynaklarda belirtildiği üzere tabloların yanı
sıra çeşitli fotoğraflar, ticari levhalar ve çizelgeler de ziyaretçilere sunulmuştur. Sergi bağlamında
bakıldığında fotoğraflar ve tablolar, burada satış amaçlı sergilenmediği gibi bu, bir sanat sergisi de
değildir. Serginin iki amacı vardır: Birincisi Türkiye’nin belli başlı ürünlerini Avrupa’ya tanıtmak
ve Türk tüccarların Avrupa’daki ilgili kişilerle bağlantı kurmasıyla ticaretin geliştirilmesi; ikincisi
ise Cumhuriyet’in ilanı sonrasında hızla gelişen Türkiye’yi, Avrupa’ya tanıtmak. Dolayısıyla
böyle bir konseptte ressamların tablolarına yer verilmesi önemli ve dikkat çekicidir. Ayrıca vapurdaki
285 yolcu arasında sanat tarihçisi Celal Esad (Arseven), onun kızı olan ilk Türk kadın gazeteci
Bedia Celal Hanım, ilk kadın heykeltraş Nermin (Faruki) Hanım gibi isimlerin yer alması,
serginin, sanat tarihi açısından da önemini arttırmaktadır. Sergiye dair kaynaklarda katılımcı ressamların
ve tablolarının adı olmadığı gibi tespit edebildiğimiz ressamlara dair kitaplarda da bu
serginin adının geçmediği görülmüştür. Sonuç olarak bu bildiride, sergide yer alan ressamlar ve
tablolarına, belirlenebildiği ölçüde yer verilerek yorumlanmaya çalışılacaktır.
In 1925, with the proposal of the Minister of Commerce Ali Cenani Bey during the budget
negotiations in the Turkish Grand National Assembly, with the approval of Mustafa Kemal
Atatürk and the Assembly, and with the support of the Istanbul Chamber of Commerce, a mobile
exhibition was held for the first time, and the venue of the exhibition was the Black Sea ferry. The
ferry, which departed from Istanbul in June 1926, returned to Istanbul in September after traveling
through 16 ports of 12 countries in Europe. The preparation of the exhibition, its presentation and
the activities to be held throughout the journey were planned in a comprehensive way; the smallest
details were considered and support was received from experts. We come across memoirs,
local and foreign newspaper articles about them. But in all these sources, it is only mentioned
that the students of Sanayi-i Nefise Mektebi participated in the exhibition or that Fine Arts works
were included in the exhibition; while the handicrafts and commercial goods that can be classified
as crafts are briefly mentioned, the paintings in the Exhibition or the painters participating in the
exhibition are not mentioned. Except for the information that Namık İsmail prepared the logo for
the exhibition, only a few sources mention that İbrahim Çallı’s portrait of Atatürk is included in
the exhibition. As understood from the visuals of the exhibition, the paintings were hung on the
walls. In fact, as stated in the written sources, various photographs, commercial signs and charts
were presented to the visitors as well as the tables. In the context of the exhibition, photographs
and paintings are not exhibited here for sale, and this is not an art exhibition. The exhibition has
two purposes: First, to promote Turkey’s main products to Europe and to develop trade by connecting
Turkish traders with relevant people in Europe; the second is to introduce Turkey, which
has developed rapidly after the proclamation of the Republic, to Europe. Therefore, it is important
and remarkable to include paintings by painters in such a concept. In addition, the fact that
among the 285 passengers on the ferry are art historian Celal Esad (Arseven), his daughter, the
first Turkish female journalist Bedia Celal Hanım, and the first female sculptor Nermin (Faruki)
Hanım, the exhibition also increases its importance in terms of art history. It has been seen that
the names of the participating painters and their paintings are not mentioned in the sources related
to the exhibition, and the name of this exhibition is not mentioned in the books about the painters
we can identify. As a result, in this paper, the painters and their paintings in the exhibition will be
tried to be interpreted by giving place to the extent that it can be determined.