Çalışmanın amacı, 6. sınıf tıp öğrencilerinin iletişimin önemine ve ileti-
şimde beden dili kullanımına yönelik düşüncelerinin ve farkındalıklarının değer-
lendirilmesidir. Tanımlayıcı-kesitsel nitelikteki araştırmanın örneklemini
2017-2018 eğitim-öğretim yılında Bursa Uludağ Üniversitesi’nde öğrenim gören,
çalışmaya katılmayı kabul eden 6. sınıf tıp öğrencileri oluşturmuştur (n=135).
Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan anket formuyla toplanmıştır. İstatis-
tiksel analizde SPSS 22.0 programı kullanılmıştır. Değerlendirmede ortalamalar
ve yüzdelikler, 2 değişken arasındaki ilişkiyi analiz etmede çapraz tablo (cross-
tabs) kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi α=0,05 olarak alınmıştır. Katılımcıların;
%60’ı kadın, %89,5’nin not ortalaması iyi ve üzeridir. Yükseköğretim mezunu
olan anne-baba oranları %30,4 ve %51,9’dur. Annelerin %63,7’si ev hanımı, ba-
baların %32,6’sı emeklidir. Yüzde 43’ünün aile ekonomik durumu iyi ve üzeri-
dir. Tek çocuk olma oranı düşüktür (%7,4). Demokratik ebeveynlik oranı
%69,4’tür. İyi bir hekim için iletişim becerisinin gerekli olduğuna (%90,4),
bunun tıbbi bilginin geliştirilmesi kadar önemli olduğuna (%83,7), beden dili
kullanımının hasta üzerinde (%90,4) ve hastanın kendisini hekime ifade etme-
sinde etkili olduğuna (%88,2) katılım yüksektir. Yüzde 67,4’ü beden dilini sözel
iletişimden daha etkili, %14,1’i hastayla sözlü iletişim kurulmasını yeterli bul-
maktadır. Hastayla göz teması kurma (%88,1), mimik-jestlerden yararlanma
(%84,5), görünüşüne dikkat etme (%82,3), hastayla konuşurken gülümsemeyi
önemli bulma (%82,9) oranları yüksektir. Yüzde 57,7’si iletişim konusunda
kendilerine güvendiğini, %11,1’i beden dili eğitimi aldığını, %34,8’i tıp eği-
timlerinde iletişim ve %26,6’sı beden diline yer verildiğini, %79,2’si klinikte
hocanın beden dilini nasıl kullandığına dikkat ettiğini, %64,5’i hasta muaye-
nesinde hocaların sözel iletişimi daha çok kullandığını belirtmiştir. Öğrenciler
iletişim becerileri ve beden dili eğitimini önemsemektedir. Tıp eğitiminde etkili
iletişim becerisi kazandırabilmek için klinik öncesi ve klinik döneminde en-
tegre biçimde yapılandırılmış, hedef ve değerlendirme yöntemleri belirlenmiş
eğitim programı oluşturulmalıdır
The aim of the study is to evaluate the thoughts and awareness of
6th grade medical students about the importance of communication and the use of
body language in communication. The sample of the descriptive-cross-sectional
study consisted of 6th grade medical students who attended Bursa Uludağ Uni-
versity in the 2017-2018 academic year and agreed to participate in the study
(n=135). The data were collected by a questionnaire form prepared by the re-
searchers. SPSS 22.0 program was used for statistical analysis. Means and per-
centages were used in the evaluation, and a crosstab was used to analyze the
relationship between two variables. The significance level was taken as α=0.05.
60% of the participants are women, and 89.5% have a good or above grade point
average. The ratio of mother and father who graduated from higher education is
30.4% and 51.9%, respectively. 63.7% of mothers are housewives, 32.6% of fa-
thers are retired. The family economic situation of 43% is good or above. The
rate of being an only child is low (7.4%). Democratic parenting rate is 69.4%.
Participation to statements that communication skills are necessary for a good
physician (90.4%), it is as important as the development of medical knowledge
(83.7%), the use of body language is effective on the patient (90.4%) and the pa-
tient expresses himself to the physician (88.2%) are high. 67.4% find body lan-
guage more effective than verbal communication, 14.1% find verbal
communication with the patient sufficient. The rates of making eye contact with
the patient (88.1%), using mimic-gestures (84.5%), paying attention to their ap-
pearance (82.3%), and finding smiling while talking to the patient important
(82.9%) are high. 57.7% of them were confident in communication, 11.1% of
them received body language training. 34.8% of them stated that included com-
munication in their medical education and 26.6% of them included body lan-
guage, 79.2% of them stated that the teacher pays attention to how they use body
language in the clinic and 64.5% of them stated that teachers use verbal commu-
nication more during patient examination. Students care about communication
skills and body language training. In order to gain effective communication skills
in medical education, an integrated education program should be established in
the pre-clinical and clinical period, with goals and evaluation methods