Lynn Hankinson Nelson'un Feminist Radikal Deneyimciliği Üzerine Bir Deneme


Yenisoy Şahin E.

Çağdaş Epistemolojide Temel Problemler, Eylem Yenisoy Şahin,Mahmut Özer, Editör, Sentez Yayıncılık, Bursa, ss.220-241, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Sentez Yayıncılık
  • Basıldığı Şehir: Bursa
  • Sayfa Sayıları: ss.220-241
  • Editörler: Eylem Yenisoy Şahin,Mahmut Özer, Editör
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Feminist epistemologların akıl-deneyim ikiliği söz konusu olduğunda tüm diğer ruh-beden, değer-olgu, ideal-reel türünden ikiliklere karşı gösterdikleri refleksi sergilediklerini görürüz. Bu ikilikler onlara göre toplumsal hiyerarşilerden beslenen ve bu hiyerarşileri besleyen sahte ayrımlardır. Bunlar eril hegemonyanın, eril bilgi anlayışının, patriyarkal eğilimlerin hem nedeni  hem de ürünüdür. Feminist epistemologlar aklı belirleyen deneyimden, ruhu açıklayan bedenden, değeri kapsayan olgudan, ideali içeren gerçeklikten yana saf tutmuştur. Başka deyişle patriyarkal anlayışın ikiliklerine biri lehine meydan okurlar ama bunu ikiliğin diğer ucunu değersiz kılmak suretiyle yok sayarak yapmazlar. Bu diğer ucun lehte olunan yan sayesinde, daha doğrusu onunla ilişkisinde anlaşılabileceğini savunurlar. Tam da bu nedenle bana göre “karşılıklı ilişki” perspektifi feminist epistemolojinin eleştirel tavrının en belirgin özelliğidir. Meydan okunan şey deneyimden, bedenden, olgudan ve gerçeklikten yalıtılmış bir akıl, ruh, değer, ideal anlayışıdır. Aynı şekilde meydan okunan bireysel farklılıkları, cinsiyet farklılığını, bireyin toplumsal koşul ve konumlanmalarını yani öznel yanları hesaba katmayan, daha doğrusu katmadığını iddia eden bir nesnellik anlayışıdır. Bu, aslında konforlu olan Kartezyen soyut özne/öznellik ya da nesnellik anlayışının terk edildiği, çok sayıda değişkenin hesaba katılmasını gerektiren zorlu bir çözüm arayışıdır (örneğin bkz. Lloyd 1984, Bordo 1987, Longino 1991). Evet, “S, p’yi bilir”i genel olarak açıklamaya çalışabiliriz ama bu çaba S’nin kim olduğu, p’nin ne olduğu, S’nin p ile ilişkisi, p hakkında S’ye ait ya da S’nin içinde bulunduğu topluma ait önceki kabullerin bu bilme sürecini etkileyip etkilemediği sorgulanmadıkça cevaplanamaz. Kısaca geleneksel epistemolojiye karşı en verimli tartışmalardan biri feminist epistemologların yürüttüğü tartışmadır. Özellikle bilenin kim olduğu, bilgi sürecinin nasıl işlediği ve bu sürecin sonunda ortaya çıkan ürünün nesnelliği problemi yoğun tartışma konusudur. Feminist deneyimci filozoflar bu çabanın kayda değer bir örneğini sergiler. Bu yazıda feminist radikal deneyimci Lynn Hankinson Nelson’ın bu sorulara verdiği yanıtları, onun yanıtlarına getirilen eleştirileri değerlendirmeye çalışacağım. Amacım Willard Van Orman Quine’ın doğalcı ve holist deneyimciliğinden faydalanarak kendi feminist radikal deneyimci liğini geliştiren Nelson’ın teorisinin feminist kaygılar açısından oldukça verimli bir bilgi teorisi geliştirdiğini eleştirileri not düşerek göstermektir.