MAKİNE ÖĞRENMESİ İLE TALEP TAHMİNİ VE ENVANTER YÖNETİMİ


Creative Commons License

Bayar A., Aksoy A.

5th Internatıonal Medıterranean Congress, Mersin, Türkiye, 13 - 14 Ocak 2024, ss.1163-1177

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Mersin
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1163-1177
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Stok kontrolü her işletmenin göz önünde bulundurması gereken önemli bir husustur. Çok fazla stok, satış süresinin artmasına ve verimsizleşmesine, hatta kayıplara neden olabilir. Talebi ve envanteri tahmin etmek, fazla stoğu ve eksik stoğu en aza indirgemek için ve kayıp riskini azaltmak için çok gereklidir. Talep tahmini, tüm işletmelerin çok önemli bir parçasıdır ve şu soruyu gündeme getirir: Bir şirket/işletme, talepleri karşılamak için bir ürünün ne kadarını bulundurmalıdır, yani bir ürünün tahmini talebi ne olmalıdır? Pek çok avantajının yanı sıra stokta kalmama durumlarının azaltılması yoluyla daha iyi bir müşteri deneyimi ve daha iyi planlanmış envanter ve daha az iptal edilen kalemler nedeniyle daha düşük maliyetler için önemli bir kolaylaştırıcıdır. Yapay zekâ (YZ) çağında, makine öğrenmesi (MO) teknolojisinin yükselişi, birçok mühendislik uygulamasının karşılaştığı zorluklara hızlı ve etkili çözümler sunabilen önemli bir alandır. MO, veri analizi, desen tanıma ve öngörülebilirlik gibi konularda çığır açan gelişmeler sağlamaktadır. Ancak, bu alanda hala birçok varsayım ve tartışma bulunmaktadır. Tekstil sektöründe makine öğrenmesi yöntemleri, geleneksel üretim süreçlerine yenilikçi ve verimli çözümler sunma potansiyeli taşımaktadır. Bu alandaki gelişmeler, işletmelerin üretim, stok yönetimi ve talep tahmini gibi kritik süreçlerde daha etkili ve optimize edilmiş kararlar almasına olanak tanımaktadır. Tekstil sektöründe bu konuda sınırlı literatür bulunması, bu çalışmanın işletmelere yol gösterici bir kaynak olması beklentisini artırmaktadır. Tekstil sektöründe, talep tahmini işlemi, üretim planlaması ve envanter yönetimi açısından kritik bir rol oynamaktadır. Bu çalışmada, makine öğrenmesi (MO) algoritmaları kullanılarak bir tekstil işletmesindeki gerçek veri seti üzerinde talep tahmini modeli geliştirilmiştir. Bu model, işletmenin gelecekteki taleplerini daha doğru bir şekilde tahmin etmeyi amaçlamaktadır.

Inventory control is a crucial aspect that every business must consider. Excessive inventory can lead to extended sales cycles, inefficiencies, and even losses. Predicting demand and managing inventory are essential to minimize excess and shortage of stock and reduce the risk of losses. Demand forecasting is a vital component for all businesses, posing the question: how much of a product should a company/business keep to meet demands, in other words, what should be the estimated demand for a product? Apart from numerous advantages, it serves as a facilitator for better customer experience through reduced out-of-stock situations and better-planned inventory, leading to lower costs due to fewer canceled items. In the era of Artificial Intelligence (AI), the rise of Machine Learning (ML) technology is a significant field that can quickly and effectively provide solutions to challenges faced by many engineering applications. ML brings groundbreaking developments in areas such as data analysis, pattern recognition, and predictability. However, there are still many assumptions and debates in this field. Machine learning methods in the textile sector hold the potential to offer innovative and efficient solutions to traditional manufacturing processes. These advancements allow businesses to make more effective and optimized decisions in critical processes like production, inventory management, and demand forecasting. The limited literature in the textile sector makes this study an expected guiding resource for businesses. In the textile industry, demand forecasting plays a critical role in production planning and inventory management. In this study, a demand forecasting model has been developed using machine learning algorithms on a real dataset from a textile business. The aim of this model is to predict the future demands of the business more accurately.