4st INTERNATIONAL GAZİANTEP SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, Gaziantep, Türkiye, 30 - 31 Ağustos 2025, cilt.1, sa.1, ss.1-13, (Tam Metin Bildiri)
Otomotiv uygulamalarında sıklıkla kullanılan kauçuk bazlı bir antivibrasyon
elemanı olan kauçuk takozun yüksek frekanslardaki dinamik katılaşma (stiffening)
davranışı incelenmiştir. Malzemenin doğrusal olmayan elastik ve zamana bağlı
viskoelastik karakteristikleri modellenmiştir. 1000 Hz e kadar gerçekleştirilen
dinamik testlerle yüksek frekanslara karşılık gelen rijitlik artışı deneysel
olarak ölçülmüş ve sonlu elemanlar yöntemi (FEM) ile sayısal olarak
doğrulanmıştır. Kauçuk takozun geometrik yapısının, 200–300 Hz aralığındaki
rijitlik-frekans davranışı üzerindeki etkilerini değerlendirmek amacıyla geometrik
optimizasyon süreci gerçekleştirilmiştir. Bu süreçte, ana kütle geometrisi
sabit tutulmuş; yalnızca kanatçık geometrileri üzerinde çeşitli kombinasyonlar
denenmiştir. Elde edilen sonuçlar, belirli geometrik oranların sistemin yüksek
frekanstaki dinamik katılaşma eğilimini azaltabildiğini ve bu yolla titreşim
yalıtım performansının iyileştirilebileceğini ortaya koymuştur.