Assessment of Noise Levels of Elementary Schools in France and Turkey


Bulunuz M., Güner F.

Elementary Education Online, cilt.18, sa.2, ss.777-787, 2019 (Scopus) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 18 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2019
  • Doi Numarası: 10.17051/ilkonline.2019.562053
  • Dergi Adı: Elementary Education Online
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.777-787
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada, Fransa ve Türkiye'de bulunan ilkokullarda gürültü düzeyi gözleme dayalı verilerle değerlendirilmiştir. Çalışma nitel araştırma desenlerinden karşılaştırmalı durum çalışması deseniyle gerçekleştirilmiştir. Örneklem seçiminde amaçlı örnekleme çeşitlerinden benzeşik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu doğrultuda çalışma kapsamına, Türkiye'den "Okulda Gürültü Kirliliği: Nedenleri Etkileri ve Kontrol Edilmesi" isimli çalışmanın yürütüldüğü bir ilkokul ile Fransa'dan "Koridorlarda sessizlik…"isimli çalışmanın yürütüldüğü bir ilkokul alınmıştır. Çalışmada nitel veri toplama araçlarından gözlem kullanılmıştır. Her iki ülkedeki okullar fiziksel açıdan karşılaştırıldığında, sınıf ve koridorlarda kullanılan malzeme ve donanımın akustik açıdan yetersiz olduğu görülmüştür. Türkiye'deki ilkokulda ders esnasında sınıflarda gürültüdüzeyinin orta, teneffüs sırasında ise yüksek düzeyde olduğu görülürken, Fransa'daki ilkokulda hem ders hem de teneffüs esnasında sınıf ve koridorlarda gürültü düzeyinin orta veya düşük düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Sözcükler: İlkokul, Gürültü kontrolü, Gürültü düzeyi, Gürültü kirliliği.