UYGULAMALI İNGİLİZCE VE ÇEVİRMENLİK ÖNLİSANS PROGRAMLARI ÜZERİNE KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME


Creative Commons License

Hatipoğlu R.

UMTEB – XIV International Scientific Research Congress, Naples, İtalya, 14 - 15 Eylül 2023, ss.336-364, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Naples
  • Basıldığı Ülke: İtalya
  • Sayfa Sayıları: ss.336-364
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yapay zeka uygulamaları sayesinde gelişmiş olan makine çevirisinden hareketle zaman

zaman çevirmenlik mesleği sorgulansa da, çeviri ve çevirmenlik, geçmişten günümüze

önemini hiçbir zaman kaybetmemiş, aksine önemi her geçen gün daha çok anlaşılmıştır.

Makine çevirisi ne kadar gelişse de, insan ve duygu faktörünün söz konusu olduğu her yerde

insana ihtiyaç duyulmaktadır zira makinelerin ve robotların ruhu ve duyguları yoktur. Makine

çevirisi yoluyla yapılan çeviriler üzerine gerçekleştirilen çalışmalarda işaret edildiği üzere,

birtakım alanlarda yapılan çeviriler başarılı olsa da, edebiyat, felsefe, hukuk ve daha birçok

alanda insan çevirmenlere ihtiyaç duyulmakta ve hatta makine çevirileri insan çevirmenler

eliyle revize (post-editing) edilmektedir. Bu açıdan bakıldığında, lisans düzeyinde Mütercim-

Tercümanlık ve ön lisans düzeyinde Uygulamalı İngilizce (veya Fransızca/İspanyolca, vb.)

çevirmenlik adı altında öğrenci yetiştiren bölümler popülerliğini her zaman korumaktadır.

Ayrıca bu bölümlerden mezun olan öğrencilerin çeviri alanları dışında da iş bulma imkanları

oldukça yüksektir. Ancak her alanda olduğu gibi, bu alanda da çağın gereklerine ayak

uydurmak son derece önemlidir ve zaman zaman eğitim programları üzerinde değişiklikler

yapılmasını gerekli kılmaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’de eğitim veren devlet ve vakıf

üniversitelerinin Uygulamalı İngilizce ve Çevirmenlik ön lisans bölümleri ile ilgili bilgiler,

YÖK-Atlas üzerinden ve üniversitelerin ilgili bölüm web sayfalarından elde edilerek,

programlarda verilen alan dersleri, seçmeli alan dersleri, genel kültür dersleri, zorunlu dersler,

ders isimleri ve haftalık toplam ders saatleri açısından karşılaştırılmış, benzerlik ve farklılıklar

ortaya konulmaya çalışılmıştır.