Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, cilt.14, sa.27, ss.98-125, 2024 (Hakemli Dergi)
Uluslararası pazarlarda rekabet edebilmek için sadece ürünlerin niteliği yeterli olmamakta aynı zamanda lojistik süreçlerin de etkin yönetilmesi zorunluluğu bulunmaktadır. Bu açıdan doğru bir lojistik hizmet sağlayıcı seçimi
de son derece önemli olmaktadır. Bu çalışmanın amacı proje lojistiği hizmeti alan ve uluslararası ticaret yapan bir
firmanın bu süreç boyunca lojistik faaliyetlerini yerine getirecek olan üçüncü parti lojistik (3PL) hizmet
sağlayıcının belirlenmesi olacaktır. Çalışma kapsamında hizmet sağlayıcı seçimi için çok kriterli karar verme
(ÇKKV) yöntemlerinden ANP, MARCOS, WASPAS ve MAIRCA teknikleri bütünleşik olarak kullanılmış ve
elde edilen sonuçlar BORDA Sayım yöntemi ile birleştirilmiştir. Literatür taraması neticesinde elde edilen
kriterlerin ağırlıkları ANP ile elde edilmiş MARCOS, WASPAS ve MAIRCA yöntemleri ile bütünleştirilerek
alternatiflerin sıralamaları bulunmuştur. Her bir yöntem sonucunda elde edilen bulgular BORDA Sayım yöntemi
ile birleştirilmiş ve bu işlem sonucunda en iyi alternatif firma A2 firması olarak bulunmuştur. Bu firmayı sırası ile
A1 ve A3 firmaları takip etmiştir. Ana kriterler ise önem sırasına göre yeterlilik, maliyet, kalite, ilişki faktörleri ve
firmanın genel özellikleri olarak elde edilmiştir.
In order to compete in international markets, not only the quality of the products is sufficient, but also the effective
management of logistics processes is required. In this respect, choosing the right logistics service provider is
extremely important. The purpose of this study will be to determine the third party logistics (3PL) service provider
that will carry out the logistics activities of a company that receives project logistics service and does international
trade during this process. Within the scope of the study, ANP, MARCOS, WASPAS and MAIRCA techniques,
which are among the multi-criteria decision making (MCDM) methods, were used in an integrated manner for
service provider selection and the results were combined with the BORDA counting method. The weights of the
criteria obtained as a result of the literature review were integrated with the MARCOS, WASPAS and MAIRCA
methods obtained with ANP, and the rankings of the alternatives were found. The findings obtained as a result of
each method were combined with the BORDA counting method and as a result of this process, the best alternative
company was found to be A2 company. This company was followed by A1 and A3 companies, respectively. The
main criteria were obtained as competence, cost, quality, relationship factors and general characteristics of the
company, in order of importance.