Bilimsel Bilgiye Erişim ve Anlamlandırma


Creative Commons License

Turan S.

Eğitimde Araştırma Yöntemleri ve Proje Hazırlama, Mustafa Akıllı, Editör, Vizyon Yayımcılık, Ankara, ss.19-41, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Vizyon Yayımcılık
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.19-41
  • Editörler: Mustafa Akıllı, Editör
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Çok küçük yaşlardan itibaren bireylere bilimsel süreç becerilerinin kazandırılması gerekliliği ve ihtiyacının sıkça vurgulandığı günümüz dünyasında öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin de bu süreç becerilerine sahip olmaları kaçınılmaz bir hale gelmiştir. Özellikle eğitim alanında, bilgiyi üretmek, üretilmiş bilgiye erişmek ve onu anlamak, gerektiği durumlarda sınıflarımıza ve okullarımıza bu bilgiyi yansıtmak oldukça önemlidir. Bu kitapta özel olarak eğitim alanı ile ilgili bilimsel araştırma süreçlerine ait başlıklar ele alınmıştır. Bölümler yazılırken mümkün olduğunca anlaşılır ve sade bir dil kullanılmasına özen gösterilmiştir. Bunun yanı sıra alan örneklerine yer verilmiş ve konuların anlaşılabilirliği arttırılmıştır. “Başlangıç” olarak adlandırılan 0. bölümde sizlerin neden araştırmacı öğretmen olmanız gerektiği anlatıldı ve bütün kitap aslında biraz bunun üzerine kurgulandı. Birinci bölümde “Temel Tanımlar” yer alırken “Bilimsel Bilgiye Erişim ve Anlamlandırma” başlıklı ikinci bölümde sıkça karşılaşılan zorluklardan olan alan yazın taraması ve bilimsel bilgiye erişim anlatılmıştır. Daha sonra “Problemi Tanımlama”dan söz edilmiş, ortaya koyduğunuz bu problemi çözüme kavuşturmak için hangi yollara başvuracağınız ile ilgili “Eğitim Araştırmalarında Sıklıkla Kullanılan Yöntemler” bölümü hazırlanmıştır. Kullanmaya karar verdiğiniz yöntemin bir basamağı olarak veri toplama ile ilgili “Eğitim Araştırmalarında Veri Toplama Süreci” sizlere aktarılmıştır. Daha sonrasında ise özellikle erişim ve kullanım konusunda zorlandığınızı bildiğimiz veri analizi süreci için ise “Eğitim Araştırmalarında İstatistik” bölümü özenle kaleme alınmıştır. Sıkça kullanacağınız analiz yöntemleri, hepinizin bilgisayarlarında var olan ve Microsoft Office programı içinde yer alan “excel çalışma sayfasında örneklendirilerek oldukça detaylı şekilde anlatılmıştır. Böylelikle erişim imkanınız ve analiz kolaylığı sizleri yormayacaktır. Arkasında bu süreç sonunda elde ettiğiniz sonuçları, her bir bölüm üzerinde nasıl kaleme alacağınız tavsiyelerle birlikte “Etik ve Raporlaştırma” bölümünde ele alınmıştır. Yine kitabın önemli bölümlerinden birisi “Eğitimde Proje Hazırlama ve Proje türleri” olarak karşınıza çıkıyor. Bu bölümde bir proje için sürecin nasıl ilerlemesi gerektiği hakkında bilgi verilirken, eğitim alanında ulusal ve uluslararası proje çeşitlerine değinildi. “Eğitim Araştırmalarının Okula Taşınması” başlıklı son bölümde ise örnek araştırma sonuçlarının sınıflarınıza nasıl getirilebileceği anlatılmaya çalışıldı.